Opettajalle ja ohjaajalle

Osallistumalla TuKoKeen opettaja toteuttaa opetussuunnitelman mukaista opetusta. TuKoKeen osallistuminen sopii esimerkiksi osaksi monialaista oppimiskokonaisuutta.

Ohjaaja tukee, kannustaa ja joskus myös jarruttaa nuorta tutkijaa

TuKoKe-töiden ohjauksessa opettajan tai ohjaajan rooli on auttaa tekijää aiheen rajaamisessa ja ohjata häntä löytämään vastauksia kysymyksiin tai ratkaisuja ongelmiin. Hän antaa tutkimukselle tai projektille raamit: aikataulut ja käytössä olevat resurssit. Hänen ei itse tarvitse tuntea aiheen sisältöjä, vaan tärkeintä on ohjata tekijää oikeaan suuntaan sekä auttaa häntä esimerkiksi aiheen rajaamisessa sekä hallitsemaan ja jäsentämään tietoa.

TuKoKe-toiminta kehittää, innostaa ja rohkaisee

TuKoKe-toiminta ja oman projektityön parissa työskentely

  • kehittää monitieteellistä ajattelua ja monipuolista osaamista

  • innostaa lapsia ja nuoria harrastamaan tieteitä ja teknologiaa

  • tukee ja rohkaisee lapsia ja nuoria pitkäjännitteiseen tutkimus- ja kehittämistoimintaan

  • nostaa esille lasten ja nuorten osaamista

  • antaa keksimisestä ja tieteistä kiinnostuneille väylä itsensä toteuttamiseen

  • kehittää käytännön taitoja, esimerkiksi tietoteknisiä ja kädentaitoja

  • hyödyntää monipuolisia oppimisympäristöjä

  • kannustaa luovuuteen ja innovatiivisuuteen

  • vahvistaa yhteisöllisen työskentelyn ja ongelmanratkaisun taitoja

  • kehittää tiedonhankinnan ja -käsittelyn taitoja: esimerkiksi tiedonhakuun, tiedon esittämiseen sekä omasta työstä ja toiminnasta kertomiseen liittyviä taitoja

  • yhdistää keksimisestä ja tieteistä kiinnostuneita lapsia ja nuoria ympäri Suomen.

Osallistumalla TukoKeen opettaja toteuttaa opetussuunnitelman mukaista opetusta.

“TuKoKe- työskentely tarjoaa oppilaille mahdollisuuden kehittää omaa pitkäjänteistä keskittymistä haluamaansa tutkimuskohteeseen.”

— Opettaja

“Matematiikka on aina ollut minulle se juttu. TuKoKe on auttanut minua valtavasti edetessäni kohti matemaatikon uraa.”

— Olli Järviniemi

Tutki-kokeile-kehitä-projekti ja kilpailu opettajan näkökulmasta

– Eli miksi opettajan kannattaa osallistua TuKoKe-toimintaan?

Ilmiöiden ja asioiden tutkiminen sekä ratkaisujen kokeileminen ja kehittäminen liittyy olennaisesti niihin tulevaisuuden taitoihin, joita perusopetuksen opetussuunnitelmassa toivotaan koulussa käsiteltävän ja opetettavan.

Opetushallituksen sivuilla mainitaan mm. valinnaiset aihekokonaisuudet, jotka liittyvät samalla myös monialaisiin ja laaja-alaisiin osaamisen kokonaisuuksiin:

“Lisäksi paikallisessa opetussuunnitelmassa voidaan valinnaisina aineina tarjota näiden aineiden lisäksi useasta aineesta muodostettuja oppiainekokonaisuuksia tai yhteisiä aineita syventäviä ja soveltavia opintoja. Valinnaisilla aineilla voidaan edistää oppiaineiden yhteistyötä esimerkiksi taide- ja taitoaineiden opinnoissa, tieto- ja viestintäteknologiassa, kuluttaja- ja talouskasvatuksessa, globaalikasvatuksessa tai draamaopinnoissa.

Oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä on uudistettu vastaamaan nyky-yhteiskunnan ja tulevaisuuden tieto- ja taitovaatimuksia. Muutoksia on tullut myös oppiaineiden ja valinnaisuuden aloitusajankohtiin. Esimerkiksi yhteiskuntaoppia ja toista kotimaista kieltä aletaan opettaa alemmilla luokilla kuin aikaisemmin ja kotitaloutta voidaan valita osana taide- ja taitoaineiden valinnaisuutta jo alemmilla vuosiluokilla. Oppilaiden mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittämiseen on parannettu osana kaikkia oppiaineita ja valinnaisuutta. Hyvinvointi, arjenhallinta ja teknologia näkyvät opetuksessa ja opiskelussa entistä enemmän.”

OPH: Perusopetuksen opetussuunnitelman ydinasiat

Palautetta, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja uusia tuttavuuksia

Myös päivittäisessä koulutyössä syntyneet tutkimukset ja projektit kannattaa lähettää TuKoKen asiantuntijoiden arvioitavaksi. Osallistumisesta on iloa ja hyötyä niin oppilaalle kuin opettajallekin.

  • TuKoKessa jokainen saa työstään asiantuntija-arvion ja palautteen, jonka pohjalta hän voi arvioida valmiuksiaan ja oppimaansa. Töiden saamat arviot ovat luettavissa alustalta viimeistään toukokuun alkupuolella. Opettajalle TuKoKe onkin vaivaton väylä saada asiantuntijoiden arviointiapua opiskelijoiden projektitöille.

  • Lopputapahtumassa oppilas voi tuntea yhteenkuuluvuutta samanhenkisten ikätovereidensa kanssa ja solmia kansallisia tai jopa kansainvälisiä suhteita. Sama pätee myös työn ohjaajaan, esimerkiksi opettajaan.

  • Ohjaaja saa työskentelystä uutta näkökulmaa työhönsä. Hän tutustuu oppilaan kiinnostuksen kohteisiin ja kehittää tapoja auttaa oppilasta eteenpäin työssään.

  • TuKoKeen liittyvät projektityöt tarjoavat mahdollisuuden korkeakouluyhteistyöhön, jota lukion opetussuunnitelman perusteet edellyttävät (LOPS 2019, käyttöön 2021).

”Kannustan kaikkia opettajia pohtimaan koulussa normaaliin toiminnan puitteissa syntyneiden tutkimusten lähettämistä Tukokeen.”

— Opettaja

TuKoKe-projektin aikataulutus koulussa

TuKoKe-työskentely sopii esimerkiksi osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

1.Ideointivaihe

TuKoKe-töiden ideointi kannattaa aloittaa jo alkusyksystä. Ideat voivat syntyä esimerkiksi lähiympäristössä havaitusta ongelmasta tai keksinnöstä, joka tarvitaan. Pulma, johon etsitään ratkaisua, voi olla yhteinen, ja siihen voidaan etsiä vastauksia erilaisin kokoonpanoin yksilötyönä ja ryhmissä.

Vinkkejä työn tekemiseen Tukoken sivustolla

Millainen on hyvä aihe?

Hyvä aihe on mielellään sellainen, joka liittyy jollain lailla tutkijan omaan kokemusmaailmaan. Siitä pystyy tekemään omakohtaisia havaintoja ja kirjoittamaan luontevasti. Kannattaa myös pohtia, onko aihe sellainen, että siitä saa lähiympäristöstä kerättyä taustatietoa ja tutkimusaineistoa.

Opettaja voi tässä vaiheessa auttaa nuoria tutkijoita vielä kirkastamaan aihettaan. Ensimmäistä mieleen tullutta ideaa kannattaa tarkastella eri kulmista ja pohtia esimerkiksi, mitä tutkija siitä ennestään tietää ja mitä haluaisi ottaa selville. Tarvittaessa opettaja voi auttaa konkretisoimaan aihetta, rajaamaan tai laajentamaan sitä ja löytämään isosta kokonaisuudesta kysymyksiä, jotka ovat lähestyttäviä ja riittävän suppeita.

TuKoKe tarjoaa opettajalle ja oppilaille myös työskentelyn lähtökohdaksi valmiita aihevinkkejä. Niitä voi toteuttaa sellaisenaan tai vapaasti soveltaen.

Vinkkejä tutkimuskysymyksen valintaan Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilla

TuKoKen valmiita aihevinkkejä

“Huomasimme, että tarvitsemme itse tehtyyn kasvihuoneeseen kastelujärjestelmän. Tutkimukset lähtivät siitä liikkeelle.”

— Opettaja

“Melututkimus lähti siitä, kun koulussa oli kova melu esimerkiksi käytävässä ja ruokalassa. Keskustelimme siitä ympäristöopin tunnilla ja siitä tiedonhaku sitten lähti. Osa kiinnostui aiheesta myös siksi, että itsellä tai läheisellä oli kuulonalenema.”

— Opettaja

2. Taustatutkimus

Syksyn aikana tutustutaan raportoinnin muotoon ja etsitään muutamia luotettavia lähteitä.

Lähteitä kannattaa lähteä etsimään muutenkin kuin googlaamalla. Tekijöiden kanssa voi pohtia, kuinka he saisivat aiheensa herätettyä eloon ja saisivat siihen tietosanakirjatietoa elävämmän otteen. Silloin myös siitä raportointi on helpompaa, kun tekijöillä on edes jonkin verran omakohtaista kokemusta aiheestaan ja he pystyvät raportoimaan ajatuksistaan. Kirjastonhoitaja voi auttaa löytämään lähdeteoksia. Museoista ja tiedekeskuksista voi löytyä asiantuntijoita ja käynti niissä voi tuottaa virikkeitä. Ehkä tekijöiden omissa tai koulun verkostoissa on ihmisiä, joilla on tietoa tai kokemuksia aiheesta. Kenties paikkakunnalla toimii yrityksiä, joille voi ehdottaa yhteistyötä tai tehdä tutustumiskäynnin. Myös alan tutkijoita voi lähestyä kysymyksin.

Vinkkejä tiedonhakuun Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssilla (Tekstissä keskitytään tiedonhakuun verkossa ja tietolähteiden luotettavuuden arviointiin.)

3. Raportointi

Hyvä ajoitus raportoinnille on opettajien kokemuksen mukaan heti joulun jälkeen.

Ohjeita raportin laatimiseen TuKoKen sivustolla

”Raportointi onnistui parhaiten, kun se aloitettiin heti joulun jälkeen ja tehtiin tiiviinä periodina.”

— Opettaja

Vinkkejä opettajalta opettajalle

TuKoKe haastatteli keväällä 2022 TuKoKe-töitä ohjanneita opettajia eri kouluasteilla. He kertoivat, kuinka he toteuttavat TuKoKe-toimintaa omassa koulussaan. Samasta aiheesta järjestettiin myös opettajatyöpajoja syksyllä 2022. Lue lisää haastatteluista ja työpajojen yhteenvedoista ja poimi itsellesi sopivat vinkit!

Haastattelussa Kirsi Rehunen – esi- ja alkuopetus

Haastattelussa Pia Ruuhi-Liimatainen – 3.–6.-luokkalaiset

Haastattelussa Niklas Koppatz – 7.–9.-luokkalaiset

Haastattelussa Ville Tilvis – toinen aste (lukio)

Kysymyksiä ja vastauksia TuKoKe-toiminnasta esi- ja alkuopetuksessa

Kysymyksiä ja vastauksia alakoululaisten TuKoKe-työskentelystä

Kysymyksiä ja vastauksia yläkoululaisten TuKoKe-työskentelystä

Yhteenveto työpajasta, jossa käsiteltiin toisen asteen opiskelijoiden TuKoKe-työskentelyä

Kysymyksiä ja vastauksia kansainväliseen ISEF-tiedetapahtumaan osallistumisesta

TukoKe-uutiskirje opettajalle

Tilaamalla TuKoKen uutiskirjeen saat ensimmäisten joukossa tietää TuKoKen kuulumisista ja tapahtumista.

Tilaa uutiskirje

Lisää vinkkejä ja inspiraatiota

Mitä hyötyä TuKoKeen osallistumisesta on? Lue ja katso videoilta, mitä lapset, nuoret ja opettajat sanovat.

Kevään TuKoKe-töiden virtuaalinen näyttely
Näyttely on avoinna syyskuun loppuun asti.

Materiaaleja opettajille

Apua ohjaustyöhön saa myös Opinkirjon opetussuunnitelman mukaisista materiaaleista.