Miksi TuKoKeen kannattaa osallistua?

TuKoKe-työn tekeminen, siitä kirjoittaminen ja sen esittely aihettasi tuntemattomille ihmisille opettaa monia tarpeellisia taitoja. Loppukilpailuun ja palkintosijoille pääseminen on tietysti hohdokasta, mutta palkitsevaa on myös työn tekeminen ja aiheeseen paneutuminen. Tällä sivulla voit tutustua TuKoKeen osallistumisen iloihin ja lukea, mikä toisten osallistujien mielestä on ollut parasta.

Jos työsi valitaan lopputapahtumaan

Vaikka et pääsisikään lopputapahtumaan

  • TuKoKen järjestäjät hankkivat jokaiselle työlle asiantuntija-arvion ja palautteen, jonka pohjalta voit arvioida oppimaasi ja omia valmiuksiasi ja saat vinkkejä työsi kehittämiseen.

  • Vaikka työtäsi ei valittaisikaan lopputapahtumaan, sitä tehdessäsi opit monia tärkeitä taitoja, esimerkiksi pitkäjännitteisyyttä, itseohjautuvuutta sekä tiedonhakua ja ajattelun taitoja.

  • Oman työn johtaminen, organisointi ja aikatauluttaminen sekä TuKoKe-raportin tyyppisen tuotoksen kirjoittaminen tulee eteen alalla kuin alalla viimeistään lopputyötä tehdessä.

  • Syvällinen paneutuminen itseä kiinnostavaan aiheeseen on kivaa ja voit olla ylpeä valmiista työstä, johon olet panostanut paljon!

Mitä TuKoKeen osallistuminen on sinulle antanut?

TuKoKen kevään 2022 finalistit vastaavat videolla.

Mikä TuKoKessa on ollut parasta?

Videolla TuKoKen kevään 2022 finalistit vastaavat.

Mikä osallistujille on ollut TuKoKen tärkein anti?

  • “Ihan huippu tilaisuus opiskelijoille jatko-opintoja silmälläpitäen, gradun teko on helppoa tämän jälkeen.”

    — opettaja

  • “Voin varoittaa, että aika paljon voi tähän aikaa upota. Mutta on se sen arvoista. Jälkikäteen tuntuu mahtavalta nähdä, että oma työ on tuottanut tulosta. ”

    — yläkoululainen TuKoKe-finalisti

  • “Se on kaikille ilmainen, voi voittaa hyviä palkintoja ja työn teko on aika mukavaa.

    — 5.-luokkalainen TuKoKe-finalisti

  • "Aivan mahtava kokemus! On mahtava kokemus päästä finaaliin, mutta vaikka ei pääsisikään finaaliin, on tosi siistiä päästä tutkimaan omaa aihetta. Jos joku asia kiinnostaa, tässä pääsee tutkimaan just sitä."

    —5.-luokkalainen TuKoKe-finalisti

  • "Kun projekti on pitkä, niin on tarvetta aikataulutukselle. Se ei ole minulle millään muotoa vahvuus. Tämä siis omalta osaltani. Samaa asiaa harjoitellaan myös oppilaiden kanssa, eli sama hyöty tulee heille."

    —opettaja

  • "Parasta oli onnistumisen tunne, kun sai ison raportin tehtyä. Oli upeaa pidellä käsissä valmiiksi tulostettua raporttia. Tuntui, että siinä oli konkreettinen osoitus omasta ajattelustani ja kiinnostuksenkohteistani. "

    —lukiolainen TuKoKe-finalisti

  • "Kilpailutyön tekeminen on opettanut, miten tieteellistä tutkimusta tehdään ja miten saadaan hommia tehtyä. Kun on aika tiukat deadlinet, ei vain voinut jättää huomiseksi aina."

    —lukiolainen TuKoKe-finalisti

  • "Sain kilpailutyön tekemisestä paljon itseluottamusta. Luottamusta, että pystyn siihen, pystyn syventymään ja paneutumaan tutkimukseen. Minulla on siihen tarvittavat valmiudet. Olen myös saanut motivaatiota ottaa askeleen edemmäs, mennä vähän pidemmälle kuin opetussuunnitelma edellyttää ja seurata kiinnostuksenkohteitani."

    —lukiolainen TuKoKe-finalisti

  • "Jos tutkimus suinkin on sellainen, että sen mielellään jakaisi muillekin, kannattaa aina yrittää, koska voi hyvinkin olla, että juuri oma työ valitaan lopputapahtumaan, ja vaikka ei valittaisikaan, tärkein oppimisprosessi tapahtuu työn tekovaiheessa, silloin kun valmistelee sitä."

    —lukiolainen TuKoKe-finalisti

  • "Osallistuminen on sen arvoista jo palautteen vuoksi. Ei tarvitse hermoilla, että olisi liian ujo, ihmiset kyllä tulevat juttelemaan sinulle. Haastattelut ovat hyvää esiintymisharjoitusta."

    —lukiolainen TuKoKe-finalisti

  • "Minulla on ollut todella mielenkiintoisia keskusteluja tuomarien ja toisten osallistujien kanssa. Olen myös nähnyt hienoja postereita vaikka mistä aiheesta."

    —lukiolainen TuKoKe-finalisti

  • "Suosittelen ehdottomasti TuKoKeen osallistumista, vaikka ehkä itse mietit, onko työsi riittävän hyvä. Itse epäröin, mutta yritin silti. Se kannattaa, vaikka olo ei olisikaan kovin luottavainen."

    —lukiolainen TuKoKe-finalisti

Mitä TuKoKeen osallistuminen on sinulle antanut?

TuKoKen kevään 2022 finalistit vastaavat videolla.

TuKoKe-alumneille parasta on ollut muiden samanmielisten kohtaaminen

Futuristi Perttu Pölönen osallistui TuKoKeen vuonna 2013. Hänelle kilpailun paras anti oli muiden samalla aaltopituudella olevien nuorten kohtaaminen.
Lue TEK-verkkolehden juttu Perttu Pölösestä

Jussi Kajala osallistui TuKoKe-kilpailuun 2000-luvun alussa. Hänelle TuKoKessa parasta oli yhteisöllisyys ja vertaisverkosto. Jussi Kajala toimii tänä päivänä 3DBear-yrityksen toimitusjohtajana. Hänen yrityksensä kehittää virtuaalisia oppimisympäristöjä erityisesti suomalaisille ammattikouluille ja yrityksille.
Lue TEK-verkkolehden juttu Jussi Kajalasta.