TuKoKe finalistit 2023 on valittu!

Lopputapahtumaan kutsuttiin
36 kilpailutyötä

Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun lopputapahtumaan kutsutaan tänä keväänä yhteensä 110 lasta ja nuorta taiteilijoista tekoälyn tuntijoihin. Valtakunnalliseen kilpailuun saapui ympäri maan 156 työtä. Niistä lopputapahtumaan valittiin 36, kaksi työtä esi- ja alkuopetuksen, 16 työtä 3.–9.-luokkalaisten ja 18 työtä toisen asteen sarjasta. Osa töistä on tehty yksin ja osa ryhmässä, ja finalisteja on eri puolilta Suomea Rovaniemeltä pääkaupunkiseudulle.

Aihealueiden ja töiden kirjo on laaja: joukossa on sekä teoreettista että kokeellista tutkimusta ja tuotekehitystyötä historian, tekniikan, tietojenkäsittelytieteen, talous- ja yhteiskuntatieteen, bio- ja lääketieteen, kemian, fysiikan, matematiikan, kirjallisuuden ja taiteiden tutkimuksen aloilta.

Kilpailutöissä näkyvät ajankohtaiset teemat sähkön säästämisestä sukupuoli-identiteettiin

Kilpailutöissä heijastuvat joka vuosi myös ajankohtaiset teemat. Lapset ja nuoret ovat pohtineet  muun muassa sähkön kulutusta ja säästöä ja inflaation vaikutusta ihmisten ostokäyttäytymiseen sekä kehitelleet erilaisia tapoja tuottaa sähköä. Myös digitaalinen suvereniteetti, jonka ytimessä on kysymys digitaalisten resurssien ja tietojen hallinnasta, pikamuoti, koululaisten hyvinvointi sekä inklusiivisuus ja sukupuoli-identiteetti ovat askarruttaneet tekijöitä.

Luvassa on kiehtovia kohtaamisia innostuneiden nuorten tutkijoiden ja kiinnostavien aiheiden parissa. Miltä mahtaa näyttää laite, joka muuntaa desimaaliluvun binääriluvuksi? Miten kaupunkihunaja eroaa maaseutuhunajasta? Onnistuuko dna:n muokkaus ilman huippuunsa viritettyä laboratorioympäristöä? Saako CD-levyistä ja pullonkorkeista rakennettua toimivan tuuligeneraattorin? Miten vauhtipyörään varastoidaan energiaa? Entä kuinka pitkä on sekunti ja monellako tapaa viestin voi välittää naapuriin? Se ja paljon muuta selviää TuKoKen lopputapahtumassa!

Lopputapahtumaan valitut TuKoKe-työt sarjoittain

Alla olevassa listassa on töiden nimet sekä tekijöiden koulu ja paikkakunta. Töiden arviointi ja valinta lopputapahtumaan tehtiin anonyymisti. Lopputapahtumaan valitut ovat saaneet sähköpostitse kutsun TuKoKen lopputapahtumaan.

Sarja I esi- ja alkuopetus 

Minkä pituinen on sekunti? Ja muita aikatutkimuksia 

Taipalsaaren Kirkonkylän esiopetusryhmä, Taipalsaari                      

 

Viesti naapurille   

Laajalahden koulu, Espoo 

Sarja II luokat 3.–6. 

Tekoälypohjainen kirjoitustaidon personal trainer: Tekipetrai

Puistopolun peruskoulu, Helsinki           

 

5.-6. -luokkalaisten ruokailu

Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi

 

Tuulivoimalan rakennusprosessi             

Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi            

 

Noitarumpu 

Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi            

 

Avaruuden asuttaminen -Ongelmat ja tulevaisuus                            

Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi            

 

Kouluahdistus ja stressi oppilaille           

Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi            

 

Miten koulumme 5.-6.luokkalaiset suhtautuvat pikamuotiin?                  

Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi

 

Puhelimien kylmäkesto     

Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi

Sarja II luokat 7.–9. 

Miten mehiläisten kaupunkitarhaus eroaa perinteisestä maaseututarhauksesta?

Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki                               

 

Vireystilan vaikutus ongelmaratkaisukykyyn                                     

Kartanonkosken koulu, Vantaa               

 

Geenimanipulaatiotutkimus                   

Käpylän peruskoulu, Helsinki                  

 

Sähköntuotanto tuulen avulla                                                            

Maunulan Yhteiskoulu ja Helsingin Matematiikkalukio, Helsinki

 

Status, Respect, and Reality in the Amarna Letters of the Great Kings                   

Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki         

 

Desimaalilukujen muuntaminen binääriluvuiksi          

Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Helsinki       

 

Hinnat pilvissä ja matti kukkarossa         

Keminmaan keskuskoulu, Keminmaa     

 

Väriaineherkistettyjen aurinkokennojen ja piipohjaisten aurinkokennojen vertailututkimus

Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki/Espoo

Sarja III toinen aste 

Sugar's effect on vitamin C content        

Ressun lukio, Helsinki

                     

Inclusivity and sexual identity – Extended Essay                               

Tampereen lyseon lukio, Vesilahti

 

Akkujen ikääntyminen      

Tampereen klassillinen lukio, Tampere   

 

Digital Sovereignty; the European Dilemma                

Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki               

 

Optimising the preparatory step of cellulose nanocrystal production                    

Ressun lukio IB World School, Helsinki   

 

Simulaatio tutkimuksessa: esimerkkinä eliöiden ekologia ja evoluutio muuttuvissa ympäristöissä

Tampereen klassillinen lukio, Tampere   

 

Miten stressi vaihtelee koepaineen alla 

Ressu IB World School, Helsinki

                                           

Aurinkomyrskyn jäljillä      

Keminmaan Lukio, Keminmaa                

 

Metal Detectors                                      

Otaniemen lukio, Espoo

 

The Effects of Char Created during Wildfires on the Rate of Germination of the Taraxacum officinale Seeds  

Tampereen lyseon lukio, Tampere          

 

Deriving a formula for the surface area of a water convex meniscus in terms of the surface area of the circle outlined by the container’s rim above which the meniscus is formed

Ressun Lukio, IB, Helsinki  

 

Lämminvesivaraajan yösähkön käytön optimoinnin kannattavuus   

Valkeakosken tietotien lukio / Päivölän matematiikkalinja, Valkeakoski                 

 

The Block Stacking Problem: Obtaining the greatest shift                 

Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki               

 

Haastatteluja hyvän taidekokemuksen piirteistä          

Helsingin matematiikkalukio, Helsinki    

 

Sähköenergian varastointi vauhtipyörään                    

Helsingin matematiikkalukio, Helsinki    

 

Asymmetrinen Diffie-Hellman- avaintenvaihdon takaovi                  

Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Helsinki       

 

Immunomodulatory Effects of Multi-Walled Carbon Nanotubes in Homo sapiens THP-1 Macrophages          

Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Espoo                  

 

The application of deep learning in sports: predicting NBA game outcomes         

Tampereen Lyseon Lukio - IB high school, Tampere     

 

Edellinen
Edellinen

TuKoKen lopputapahtuma kokoaa yhteen yli sata lasta ja nuorta

Seuraava
Seuraava

Tulossa syksyllä: Vertaistukea ja vinkkejä TuKoKe-työskentelyyn - etätyöpajat opettajille