Yliopistoyhteistyö tukee koulun omaa toimintaa

Opetussuunnitelma kannustaa korkeakouluja ja lukioita yhteistyöhön. Tämä yhteistyö palkitaan myös Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailussa.

Opinkirjo myöntää tunnustuspalkinnon ansioituneelle projektille, jossa lukio ja korkeakoulu ovat tehneet onnistuneesti yhteistyötä. Palkinto myönnetään opettajalle, yliopistokumppanille ja ohjaajalle.

Jos oman koulun opettajien asiantuntemus ei riitä, kannattaa pyytää apua yliopistojen asiantuntijoilta. Opettajat ovat saaneet hyviä kokemuksia yhteistyöstä ja saaneet apua, kun ovat uskaltaneet pyytää sitä. Alla on kolmen eri kouluasteen opettajien kokemuksia yliopistoyhteistyöstä.

Niklas Koppatz työskentelee matematiikan ja fysiikan aineopettajana Käpylän peruskoulussa Helsingissä. Koppatz tekee aktiivisesti yhteistyötä yliopiston tutkijoiden kanssa, esimerkiksi pyytämällä heitä ohjaamaan oppilaiden töitä ja hankkimalla uusia tutkimusaiheita tutuilta tutkijoilta. Koppatz tarjoaa oppilaille valmiita tutkimusideoita. 

– Minulla on muutamia tutkimuskysymyksiä, joita tarjoan oppilaille. He voivat ottaa ne sellaisenaan tai lähestyä niitä omasta näkökulmastaan, hän kertoo.

Niklas Koppatz ohjaamassa Aliisa de Ritan, Terho Laaksosen ja Lumia Pesosen (pöydän ääressä vasemmalta lukien) työskentelyä TuKoKe-projektin parissa.

Kirsi Rehunen työskentelee Taipalsaaren kirkonkylän koulun esikouluryhmässä. Joskus asiantuntijayhteistyö alkaa sosiaalisen median kautta. Rehunen on aktiivinen Twitterissä, ja kun hän lähettää twiitin, LUT-yliopiston Junior Universityn, Luma Saimaan ja LUMA-Suomen asiantuntijat ovat valppaina. Usein joku asiantuntija tarjoutuu vierailemaan lasten ryhmässä. Toisinaan Rehunen myös mainitsee asiantuntijoita twiiteissään. Esimerkiksi meteorologi Seija Paasonenvastasi kysymyksiin Twitterissä, kun lapset tutkivat tuulta. Rehunen kertoo, että ihmiset ovat yleensä ystävällisiä ja halukkaita vastaamaan, kun heitä rohkeasti lähestyy. Tällaista rohkeutta hän kertoo oppineensa projektityöskentelyssä.

– Olen oppinut rohkeutta kysyä keneltä tahansa ja myös rohkeutta mennä sellaiselle alueelle, jossa en välttämättä ole kovin hyvä. Se antaa myös lapsille esimerkin siitä, ettei tarvitse olla kaikkitietävä, vaan voimme selvittää asioita yhdessä.

Ville Tilvis kertoo, että Helsingin Maunulassa on saatu hyviä kokemuksia yliopistoyhteistyöstä. Yhteistyön kautta opiskelijoille on tarjoutunut asiantuntevaa ohjausta ja pääsy yliopiston laboratorioihin. Maunulassa on saatu tukea ja ohjausta yliopistoilta sekä lainattu välineitä ja mittalaitteita. Tilvis rohkaisee ottamaan yhteyttä myös ennestään tuntemattomiin tutkijoihin ja tutkimuslaboratorioihin. Tutkijat saattavat innostua auttamaan lukiolaisia, jotka ovat kiinnostuneita heidän alastaan. Innokkaita ulkopuolisia ohjaajia voi löytyä myös koulun entisistä opiskelijoista.

Olen oppinut rohkeutta kysyä keneltä tahansa ja myös rohkeutta mennä sellaiselle alueelle, jossa en välttämättä ole kovin hyvä. Se antaa myös lapsille esimerkin siitä, ettei tarvitse olla kaikkitietävä, vaan voimme selvittää asioita yhdessä
— Kirsi Rehunen

Opettajat antavat vinkkejä asiantuntijayhteistyöhön

  • Joskus professorit innostuvat vaihtelusta ja mahdollisuudesta osallistua käytännön toimintaan asiantuntijaroolin kautta. Tällainen osallistuminen koululaisten tutkimuksiin voi olla hyvin toivottu asia tavallisen työn vastapainoksi.

  • Kannattaa esittää selkeä, rajattu ja kohtuullinen pyyntö, johon on helppo suostua ja jonka sisällön vaatimukset on helppo ymmärtää. Esimerkiksi kahden tunnin luento on kohtuullinen pyyntö.

  • On hyvä huomioida, että yliopiston laitokset saavat pisteitä julkaisuista, ja nämä pisteet vaikuttavat laitosten rahoitukseen. TuKoKe-raportit ovat pisteitä tuottavia julkaisuja, kun projekti toteutetaan yhteistyössä yliopiston kanssa.

  • Vaikka opiskelijoilla olisi ulkopuolinen ohjaaja, on hyvä, että heillä on myös koulussa oma ohjaaja-opettaja. Ulkopuoliselta ohjaajalta he saavat neuvoja tieteellisissä kysymyksissä, kun taas koulun opettaja vastaa projektin aikataulusta ja muista käytännön asioista.

Lue lisää henkilöhaastatteluista:

Tutustu myös syksyn 2022 yläkoululaisten ohjaajatyöpajan kysymys- ja vastausosioon.

Tukea erityisesti lukiolaisten TuKoKe-työskentelyyn

Tiedelukutaidon perusteet -MOOC https://tiedelukutaito.mooc.fi/

Opinkirjo ja Helsingin yliopisto ovat tuottaneet MOOC-kurssin Tiedelukutaidon perusteet, joka on tehty erityisesti lukiolaisia ajatellen yhteistyössä lukiolaisten kanssa. Kurssisisältöjä ovat kirjoittaneet eri alojen asiantuntijat eri yliopistoista. Helsingin yliopisto myöntää hyväksytystä kurssisuorituksesta 2 opintopistettä.  

Opettaja voi käyttää kurssia kokonaisuudessaan osana omaa opetustaan tai hyödyntää osia siitä. Alla on suorat linkit muutamiin TuKoKe-työskentelyn kannalta keskeisiin aiheisiin.

Tutkimuksen tekemisen perusteet

Opinkirjon tuottama materiaalikokonaisuus Tutkimuksen tekemisen perusteet on suunniteltu soveltuvaksi Lukion opetussuunnitelmaperusteiden (2015; 2019) teemaopintojen kurssiksi (TO2) tai tiedeopetuksen moduuliksi (1–3 opintopistettä). Se sopii esimerkiksi Tiedelukutaidon perusteet -MOOC-kurssin pariksi ja käytännön osioksi, jonka lopputuloksena opiskelijat tuottavat oman tutkielman.

LUMA-keskuksista iloa ja inspiraatiota

Eri puolilla Suomea toimii 13 alueellista LUMA-keskusta. Ne järjestävät toimintaa erityisesti oman alueensa lapsille, nuorille ja opettajille. Jokaisella keskuksella on toiminnassaan myös omat painopisteensä ja teemansa, joihin kannattaa tutustua! 

Edellinen
Edellinen

Vertaistyöpajat TuKoKe-ohjaajille - työpajojen anti koottuna

Seuraava
Seuraava

TuKoKen kilpailukausi on avattu