TuKoKen II sarjan voittajat perehtyivät koneoppimiseen ja järven ekologiaan
Sarjassa II jaettiin kaksi ykköspalkintoa: 7.–9.-luokkalaisille ja 3.–6-luokkalaisille. Vanhempien sarjassa voiton vei Manu Kiiskilä Tampereen kansainvälisestä koulusta (FISTA). Nuorempien sarjan voittaja on Asiya Yousfi Puistopolun peruskoulusta, Helsingistä.
Manu Kiiskilän työ ”Emulating Human Vision Processes to Quantify an Environment” esittää tavan, jolla yhdestä valokuvasta voidaan arvioida huoneen syvyys, leveys sekä huonekalujen etäisyys seinistä käyttäen semanttista segmentointia ja kohteentunnistusta. Asiantuntijat kiinnittivät työssä huomiota Kiiskilän kykyyn käyttää koneoppimista ongelman ratkaisemiseksi.
– Tämä kilpailu oli hyvä kokemus. Olen oppinut ongelmanratkaisukykyä, aikatauluttamista sekä tavoitteiden asettamista ja tavoitteissa pysymistä, Kiiskilä kommentoi.
Kiiskilä on menestynyt TuKoKessa aiemminkin: hän jakoi ykkössijan 3.–9.-luokkalaisten sarjassa vuonna 2020. Suositulla YouTube-kanavallaan hän haluaa rohkaista lapsia tekemään tiedekokeiluja.
Asiya Yousfin tutkimus käsitteli Pieni-Mäntysen ekologiaa. Pieni-Mäntynen on järvi, joka kuuluu Vuoksen vesistöön.
Yousfi kertoo, että tutkimusidea alkoi kehittyä, kun hän sai kuulla vanhemmiltaan viettävänsä kesälomaansa Pieni-Mäntysen rannalla. Yousfi halusi selvittää, mikä tekee Pieni-Mäntysestä erilaisen muihin järviin verrattuna. Hän kertoo oppineensa tutkimusta tehdessään laajalti ekologiasta; aineiden kierrosta, ravintoketjujen moninaisuuksista sekä valuma-alueen merkityksestä. Yousfin yllätti se, miten hyvin hänen onnistui tunnistaa 165 eri eliölajia Pieni-Mäntyseltä.
– Näin ensimmäistä kertaa esimerkiksi pyypoikueen ja leppäkertun toukan, Yousfi kertoo.
Voitto ei ole Yousfin ensimmäinen. Hän voitti sarjassaan myös viime vuoden TuKoKessa. Silloin hänen tutkimusaiheensa oli rakkolevä. (Koululainen-lehden juttu Asiyasta viime keväältä). Yousfi on kirjoittanut viime vuoden tutkimuksensa pohjalta tiedesadun Mystinen lipas – Itämeren aallokoiden uumenissa. Kirja ilmestyy näillä näkymin Kustannus Z -kustantamolta toukokuussa.
Kakkos- ja kolmossijoille yltäneissä töissä tutkittiin afantasiaa ja koululaisten ruokailua
Toiseksi II-sarjassa sijoittuivat Veera Ojanen, Minja Stålhane ja Elvira Himberg Kartanonkosken koulusta, Vantaalta. He tutkivat afantasian yleisyyttä nuorilla sekä afantasian vaikutusta visuaalista ajattelua vaativissa tehtävissä pärjäämiseen. Afantasia on kyvyttömyyttä kokea mielikuvia. Idea tutkimuksesta heräsi, kun Ojanen, Stålhane ja Himberg lukivat Helsingin Sanomien artikkelin aiheesta.
– Halusimme tietää afantasiasta lisää. Sitä on tutkittu melko vähän. Oli kiva oppia samalla tutkimuksen tekemisestä, he kertovat.
Sarjassa II pronssisijalle sijoittuivat Mandi Peteri, Aili Rötkönen, Veera Mäkinen ja Vanessa Ojala Syväsenvaaran koulusta, Rovaniemeltä. Heidän tutkimuksensa käsitteli koulunsa 5.- ja 6.-luokkalaisten kouluruokailua. Peteri, Rötkönen, Mäkinen ja Ojala kertovat, että he yllättyivät siitä, miten vähän oppilaat syövät. Moni syö kuulemma vain näkkileipää. He havaitsivat, että tytöt syövät yleensä vähemmän lämmintä ruokaa kuin pojat.
– Menestys kilpailussa tuntuu hyvältä. Tulemme varmasti muistamaan tämän, tutkimustiimi kertoo.
Tämän jutun kuvat: Hannu Hurme