TuKoKe finalistit on valittu!

Iloiset lapset.

Kiitos kaikille TuKoKe töiden tekijöille ja onneksi olkoon finalisteille! Kilpailutöiden aiheiden kirjo on tuttuun tapaan laaja luonnontieteistä tekniikkaan ja historiaan, kirjallisuuteen ja taiteiden tutkimukseen.  

TuKoKen lopputapahtumassa luvassa on kiehtovia kohtaamisia innostuneiden nuorten tutkijoiden ja kiinnostavien aiheiden parissa! Lopputapahtumaan kutsutaan tänä keväänä 36 työtä, joita on ollut tekemässä 81 lasta ja nuorta. Kaikki finalistit palkitaan TuKoKen lopputapahtumassa ja heidän joukostaan valitaan Suomen edustajat kansainvälisiin tiedekilpailuihin.

Vaikka työtäsi ei olisi valittu lopputapahtumaan, saat työllesi asiantuntija-arvion ja palautteen. Lisätietoja lopputapahtumasta ja palautteesta lähetetään sähköpostitse työn yhteyshenkilöille. Seuraa TuKoKea Instagramissa @tutki.kokeile.kehita ja Facebookissa @tukikokeilekehita niin saat tietää lisää TuKoKen etenemisestä. Tiedotamme finalisteille ja heidän ohjaajilleen valinnasta myös sähköpostilla. 

Lopputapahtumaan valittiin seuraavat TuKoKe-työt:

Sarja I: Esi- ja alkuopetus

  • Missä matematiikka piileksii? Taipalsaari Kirkonkylän koulu esiopetus, Taipalsaari

Sarja II: Luokat 3.-9.

  • Luonnosta energiaa, Ritaharjun koulu, Oulu

  • Säästäen tai jopa sähköttä, Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi

  • Lukemaan! Miten herättää viides- ja kuudesluokkalaisten lukuinto kotona, koulussa ja kirjastossa?, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

  • Mikä pitää parhaiten? Puu- ja yleisliimojen testaaminen kouluolosuhteissa, Käpylän peruskoulu, Helsinki

  • Glioomien epidemiologia, Maatullin peruskoulu, Helsinki

  • Mikromuovin määrä sinisimpukoissa vierasvenesatamissa, Helsingin Normaalilyseo, Helsinki

  • Espoon kaupungin alueen urbaanin kehityksen vaikutus Espoon Keskuspuistoon, Nöykkiön koulu, Espoo

  • Hiilidioksidin sitoutuminen huonekasveihin, Käpylän peruskoulu, Helsinki

  • Vipinää kinttuihin ja luurit laturiin, Keminmaan keskuskoulu, Keminmaa

  • Mopolla keuliminen, Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki

  • Etäisyyden arvioinnin vaikutus nuolen osumiseen, Forssan Keskuskoulu, Forssa

Sarja III: Toinen aste

  • Extraction of apigenin from German chamomile (Matricaria Chamomilla), Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

  • Ilmanlaatumittari, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Helsinki

  • Investigating the Performance of Computer Vision Models in Terms of Object Counting and Localization When Trained on Synthetically Generated Data, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki 

  • Exploring time-dependent carrying capacity in the logistic population growth model, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

  • An investigation into how changing gears on a bike affect the force generated and transmitted to the back wheel, Ressun lukio IB World School, Helsinki

  • The effect of nitrogen on the growth of Tradescantia zebrina, Tampereen Lyseon Lukio, Tampere

  • Lämpötilan ja kosteuden vaikutus lumikiteen muodon syntyyn, Tampereen klassillinen lukio, Tampere

  • Investigating In-Atmosphere Ionic Propulsion, Ressun lukio IB World School, Helsinki

  • Airplane collision prevention, Ressun lukio IB World School, Helsinki

  • The effect of Proximity to the Sea on Lichen Abundance on Pine Trees, Ressun lukio IB World School, Helsinki

  • Selän ja niskan terveyttä ylläpitävä Android-sovellus, Päivölän opisto/Valkeakosken Tietotien lukio, Valkeakoski

  • Satakunnan rautatieyhteyksien kehittämisvaihtoehtoja, Päivölän opisto/Valkeakosken Tietotien lukio, Valkeakoski

  • Determining how jam processing of blueberries affects the change in antioxidant capacity of anthocyanins using the CUPRAC assay, Ressun lukio IB World School, Helsinki

  • The effect of phosphate concentration in car shampoo on the growth of green algae Pseudokirchneriella subcapitata, Joensuun lyseon lukio, Joensuu 

  • Kannattavuusselvitys Suomen lähialueilla liikkuvasta ydinvoimalalaivasta, Päivölän opisto/Valkeakosken Tietotien lukio, Lieto

  • Uisg Eírthen äännerakenteen perusteet, Päivölän opisto/Valkeakosken Tietotien lukio, Valkeakoski

  • An Investigation on whether the shallow sea bottom or the deep-sea bottom supports more biodiversity in the Tvärminne region of the Baltic Sea, Finnish Coeducational School/Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

  • Autumn Leaves Pigment Contents During Foliage Period, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

  • Written Communication in the Conflict between Amurru and Egypt, Kulosaaren yhteiskoulu, Helsinki

  • Hiilivuon mittaaminen kelluvien kammioiden avulla, Tampereen klassillinen lukio, Vesilahti

  • Maailmanennätys: 6-bittisten binäärilukujen yhteenlasku dominopalikoista rakennetulla tietokoneella, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Helsinki

  • Inhimillisen pelitavan emulointi MTD-f-hakuun pohjautuvalla shakkikoneella, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin Matematiikalukio, Helsinki

  • Modelling margin of error for a player taking free kick: How does margin of error for a player taking a free kick in football depend on the distance from goal?, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

  • Evolving Deep Architectures: A New Blend of CNNs and Transformers Without Pre-Training Dependencies, Tampereen lyseon lukio (IB programme), Tampere

Edellinen
Edellinen

TuKoKen lopputapahtumassa palkittiin nuoria tieteen ja teknologian harrastajia

Seuraava
Seuraava

TuKoKe kilpailutöiden arviointi on käynnissä