Kehittämiseen ja vaikuttamiseen liittyviä aiheita

1 Muutosvoimaa: selvitä, kehitä ja vaikuta

Pohtikaa, mikä omassa lähiympäristössänne, esimerkiksi asuinalueella, koulussa tai kotona, voisi olla toisin tai paremmin. Oletteko havainneet epäkohtia tai kehittämiskohteita? Voitte lähestyä aihetta esimerkiksi kouluhyvinvoinnin, ympäristöystävällisyyden ja kestävän kehityksen, nuorten vapaa-ajan vieton, terveyden tai vaikka liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Miten esimerkiksi voitaisiin vähentää yksinäisyyttä tai kiusaamista? Miten koulusta saisi yhteisöllisemmän?  Millaiset koulun tilat tukisivat kaikkien hyvinvointia? Mikä toisi iloa koulupäiviin? Mihin asioihin oppilaat haluavat saada aikaan muutosta? Onko koulun lähialueella asioita, paikkoja tai toimintoja, joihin on saatava aikaan muutos? 

Jokaisella meistä on mielessä asioita, joita haluaisi parantaa tai muuttaa, ja jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus tulla kuulluksi ja osallistua omaan elämäänsä vaikuttaviin asioihin. 

Vaikuttaminen voi lähteä liikkeelle pienestä teosta. Vaikuttamalla voi esimerkiksi ajaa muutosta omassa lähiympäristössä, vastustaa epämieluisaksi koettua muutosta tai vain pyrkiä asioihin tutustumalla ymmärtämään yhteiskunnan toimintaa. Pohtikaa yhdessä, mihin haluaisitte vaikuttaa omalla asuinalueellanne, kotona, omassa koulussanne tai kouluissa yleisesti ja ryhtykää toimeen. 

Ohjeita ja vinkkejä työskentelyyn

  • Tehkää valitsemastanne aiheesta selvitys ja pohtikaa keinoja asian tilan parantamiseksi. Voitte myös esimerkiksi toteuttaa vaikuttamiskampanjan ja havainnoida sen vaikutusta asiaan, johon toivotte muutosta.

  • Kootkaa vaikuttamisestanne ja siihen liittyvästä selvitystyöstä portfolio eli näytekansio, joka toimii kilpailutyönä. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia ja valmiita töitä sekä loppuarviointi. Lasten oman äänen ja ajatusten on hyvä tulla esiin portfoliossa.

  • Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoimalla. Apua raportin kirjoittamiseen on TuKoKen raportointiohjeessa.

Esimerkkejä kehittämis- ja vaikuttamisprojekteista

Kokosimme inspiraatioksi listaa koululaisten aiemmin TuKoKe-toiminnassa toteuttamista kehittämis- ja vaikuttamisprojekteista.

  • Alakoululaiset kokivat melun ongelmaksi omassa koulussaan. He selvittivät melutasoa mittauksin sekä pohtivat ja kokeilivat erilaisia parannuskeinoja.

  • Viidesluokkalaiset havaitsivat koulun ruokalassa, että monen koululaisen lautasen sisältö ei täytä suosituksia monipuolisesta ja täysipainoisesta ruokavaliosta. He tekivät kouluruokalassa selvityksen oppilaiden ruokavalinnoista ja pohtivat keinoja vaikuttaa ja monipuolistaa koululaisten syömistä lähemmäs suosituksia.

  • Koululaiset selvittivät ruokahävikin määrää kouluruokalassa, haastattelivat koulukeittiön ja koulun ruokatoimittajan edustajia ja pohtivat keinoja hävikin vähentämiseen.

  • Alakoululaiset selvittivät samanikäisten kaverisuhteita sekä yksinäisyyden kokemuksia ja pohtivat keinoja yksinäisyyden lievittämiseen.

 Lisävinkkejä  

Alla olevan listan linkit avautuvat uudelle välilehdelle.

  • Opettaja voi tutustua Opinkirjon Yks, kaks toimimaan! -materiaalin teemaan Vaikuttaminen, jossa on ajatuksia ja ideoita vaikuttamisesta ja sen toteuttamisesta osana opetusta. Yks, kaks toimimaan! -materiaali on tarkoitettu yhteiskunnallisten teemojen opettamiseen 4.–6.-luokkalaisille. 

  • Tutustua voi myös Opinkirjon tuottamaan Maailmanpaja – Kerhonohjaajan opas lapsen oikeuksista -oppaaseen ja Oma oppilaskunta -sivustoon.

  • Vaikuttamisesta voi tehdä myös oppilaskunnan projektin. Lähtekää oppilaskuntana edistämään nuorille tärkeää asiaa toteuttamalla vaikuttamisprojekti. 

  1. Selvittäkää kaikkien oppilaiden mielipide siitä, mikä asia kaipaa muutosta. Laatikaa kysely, avatkaa Mikä mättää -boxi tai kootkaa ilmoitustaululle viestejä muutosta vaativista kohteista. 

  2. Oppilaskunnan hallitus paneutuu ideoihin, lajittelee ja luokittelee ideat. 

  3. Toteutuskelpoisista ideoista järjestetään äänestys, johon kaikki oppilaat osallistuvat. 

  4. Pyytäkää mukaan idean toteuttamisesta kiinnostuneet oppilaat. Näin oppilaskunnan hallitus saa apua ja toteuttamisesta tulee varmemmin koko koulun asia. 

  5. Hakekaa idean toteuttamisessa tarvittavat tiedot. Pohtikaa, esimerkiksi kuka päättää asiasta, keneen kannattaa olla yhteyksissä, tarvitaanko tiedotuskampanja, millaisia yhteydenottoja vaaditaan. 

  6. Toteuttakaa suunnitelma. 

  7. Dokumentoikaa toimintanne ja arvioikaa, miten onnistuitte. 

  8. Tehkää projektista portfolio, jonka lähetätte mukaan kisaan. 

  • Yritys Hyvä -kilpailussa on 3–6-luokkalaisten sarjassa samantyyppinen tehtävä nimellä Painavaa asiaa. Jos haluat, voit osallistua työlläsi myös Yritys Hyvään. Tarkista Yritys Hyvän osallistumis- ja raportointiohjeet Yritys Hyvän sivustolta.