Maistamiseen ja ruokaan liittyviä aiheita

1 Ruokailu kotona tai koulussa ennen ja nyt

Tehkää selvitys siitä, kuinka ruokailutottumukset, ruokalajit, mieliruoat ja / tai ruokaan liittyvät tavat koulussa ja / tai kotona ovat muuttuneet isovanhempienne tai vanhempienne lapsuudesta nykyaikaan verrattuna.

Voitte selvittää esimerkiksi

  • Millaista oli koti- tai kouluruoka vanhempien ja isovanhempien lapsuudessa verrattuna nykyaikaan?

  • Mitkä olivat tavallisia ruokalajeja?

  • Mitä syötiin juhlapäivinä?

  • Milloin syötiin ja ketkä söivät yhdessä?

  • Kuka valmisti ruoan?

  • Millainen oli ruokakauppojen tuotevalikoima? Oliko saatavilla jotakin sellaista, jota nykyään ei ole tai toisinpäin?

  • Mitä olivat eri-ikäisten ihmisten lapsuuden lempiruoat?

Täydentäkää kyselytutkimusta mielellään kirjallisuudesta löytyvillä tiedoilla. Onko tuttavienne tai sukulaistenne ruokailussa tapahtunut samanlaisia muutoksia kuin yleisesti?

Yllättivätkö tulokset? Mistä muutokset saattaisivat johtua?  

Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoin. Raportoikaa tuloksenne TuKoKen raportointiohjeen mukaan.

2 Aistien makumaailmaan

Nyt lähdetään eväsretkelle aistimaailmaan! Suunnitelkaa ja toteuttakaa maistamis- ja/tai ruuanlaittokokeiden sarja ja raportoikaa tuloksistanne.

Ohjeita ja vinkkejä työskentelyyn

  • Tutustukaa Opinkirjon materiaaliin Aistien ruokamaailmaan (PDF avautuu uudelle välilehdelle). Materiaali on jaettu 13 opetuskertaan, joista kullakin on oma teemansa. Materiaalia voi käyttää sellaisenaan esimerkiksi ruokakerhon toteuttamiseen, mutta sitä voi hyödyntää myös valikoiden aktiviteetteja sieltä täältä.

  • Materiaalissa jokaiseen opetuskertaan liittyy erilaisia harjoituksia ja kokeita ruoka-aineilla. Valitkaa niistä itseänne kiinnostavat ja suunnitelkaa niiden perusteella oma maku- tai ruuanlaittokokeiden sarja ja raportoikaa tuloksista.

  • Millaisia kokeita tai testejä koesarjaanne kuului, miksi valitsitte juuri ne, mitä halusitte saada selville? Missä ja miten toteutitte kokeet? Oliko teillä koemaistajia ja jos oli, minkäikäisiä ja montako? Millaisia tuloksia saitte?

  • Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoin. Raportoikaa tuloksenne TuKoKen raportointiohjeen mukaan.


Lisävinkki erityisesti esi- ja alkuopetukseen

Lähtekää Aistien ruokamaailmaan -materiaalin avulla lapsiryhmän kanssa tutustumismatkalle aisteihin ja ruoka-aistimuksiin ja kootkaa matkasta portfoliotyyppinen raportti. Kerätkää talteen lasten kokemuksia, vaikutelmia ja oivalluksia. Toteuttakaa yhdessä lasten ideoiden pohjalta ruokamatkaan liittyvä tapahtuma, retki tai tempaus. Raportoikaa ja antakaa lasten raportoida matkan varrella kertyneistä kokemuksista videoin, äänin, kuvin ja tekstein tai kuvataiteen keinoin.