Historiaan liittyviä aihevinkkejä

1 Kotipaikkakuntaan liittyvä historiallinen tapahtuma tai merkkihenkilö

Tutki jotakin omaan kotipaikkakuntaasi liittyvää historiallista tapahtumaa tai menneisyyden tai nykyisyyden merkkihenkilöä.

Vinkkejä työskentelyyn 

  • Ota selvää, kysy esimerkiksi paikallisesta kirjastosta, museosta, kotiseutuyhdistyksestä tai vanhemmilta ihmisiltä, liittyykö kotipaikkakuntaasi jokin erityinen tapahtuma tai merkkihenkilö, josta voisi kannattaa lähteä etsimään lisätietoa tai joka on jäänyt heidän mieleensä.

  • Hae tapahtumasta tai henkilöstä taustatietoa myös lähdekirjallisuudesta.

  • Jos tapahtuma on sen verran tuore, että voit haastatella sen kokeneita, haastattele heitä. Tai jos voit haastatella merkkihenkilöä tai hänet tunteneita, haastattele heitä.

  • Tee raportti selvityksesi pohjalta. Kerro myös, yllätyitkö tai opitko jotakin uutta?

  • Muista tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoin. Raportoi tuloksesi TuKoKen raportointiohjeen mukaan.

2 Tekniikan kehitys viimeisten parin sukupolven aikana

Ihmisten arjessa käyttämät laitteet ovat kehittyneet nopeasti, mutta kuinka nopeasti ja miten tekniikkaa on otettu käyttöön? Tee selvitys esimerkiksi kotitietokoneiden tai matkapuhelinten käytöstä tai kaverien välisestä viestinnästä vanhempiesi ja isovanhempiesi nuoruudessa.

Vinkkejä työskentelyyn

Suunnittele ja toteuta kysely siitä, mitä haluat saada selville. Voit selvittää esimerkiksi

  • Oliko vanhemmillasi tai isovanhemmillasi jokapäiväisessä käytössä laitteita tai tekniikkaa, jotka ovat sinulle ihan outoja? Miten he kuuntelivat musiikkia tai katsoivat lempisarjojaan? Miten kaverit jakoivat musiikkia tai viestivät keskenään? Miten sovittiin tapaamisista?

  • Tee selvitys esimerkiksi kotitietokoneiden tai matkapuhelinten käytöstä tai kaverien välisestä viestinnästä vanhempiesi ja isovanhempiesi nuoruudessa. Milloin isovanhempiesi työpaikalle tai naapurustoosi tulivat ensimmäiset tietokoneet tai milloin sukulaisesi ottivat käyttöön matkapuhelimen, millaisia laitteet silloin olivat ja mitä niillä tehtiin? Vertaa vanhempien ihmisten kokemuksia omiin ja luokkatoveriesi kokemuksiin.

Keskity yllä olevista ehdotuksista yhteen aiheeseen (esim. puhelimet tai tietokoneet) ja täydennä kyselemällä tekemääsi selvitystä tilastoilla ym. kirjallisista lähteistä löytyvillä tiedoilla. Taustatietoa voi löytyä myös museoista tai asiantuntijoilta kysymällä.

Liitä raporttiisi kyselylomake tai kyselyysi liittyvät kysymykset. Muista myös kertoa kyselyyn osallistuneiden taustatiedot (esimerkiksi ikä ja sukupuoli) sekä montako ihmistä vastasi kyselyysi.

Muista tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoin. Raportoi tuloksesi TuKoKen raportointiohjeen mukaan.

 

3  Vapaa-ajan viettoa ennen ja nyt

Mitä vanhempasi ja isovanhempasi ja muut heidän ikäluokkansa ihmiset tekivät vapaa-aikanaan, kun he olivat nuoria? Ota selvää ja vertaile nuorten vapaa-ajan viettoa ennen ja nyt.

Vinkkejä työskentelyyn

  • Suunnittele ja toteuta kysely aiheesta.

  • Pohdi, onko nuorten vapaa-ajan viettäminen muuttunut? Miten? Mistä muutokset saattaisivat johtua? Kertoivatko vanhempasi tai isovanhempasi sellaisista vapaa-ajan harrastuksista, jotka olivat sinulle vieraita? Oliko joukossa sellaisia, joita itsekin mielelläsi harrastaisit? Voit myös kysellä oman ikäisiltäsi nuorilta, mitä he ajattelevat entisaikojen harrastuksista.

  • Liitä raporttiisi kyselylomake tai kyselyysi liittyvät kysymykset. Muista myös kertoa kyselyyn osallistuneiden taustatiedot (esimerkiksi ikä ja sukupuoli) sekä montako ihmistä vastasi kyselyysi.

  • Täydennä kyselytutkimustasi myös Tilastokeskuksesta tai muualta kirjallisuudesta löytyvillä tiedoilla. Taustatietoa voi löytyä myös museoista tai asiantuntijoilta kysymällä.

  • Muista tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoin. Raportoi tuloksesi TuKoKen raportointiohjeen mukaan.

4 Ruokailu kotona tai koulussa ennen ja nyt

Tehkää selvitys siitä, kuinka ruokailutottumukset, ruokalajit, mieliruoat ja / tai ruokaan liittyvät tavat koulussa ja / tai kotona ovat muuttuneet isovanhempienne tai vanhempienne lapsuudesta nykyaikaan verrattuna.

Vinkkejä työskentelyyn

Voitte selvittää esimerkiksi

  • Millaista oli koti- tai kouluruoka vanhempien ja isovanhempien lapsuudessa verrattuna nykyaikaan?

  • Mitkä olivat tavallisia ruokalajeja?

  • Mitä syötiin juhlapäivinä?

  • Milloin syötiin ja ketkä söivät yhdessä?

  • Kuka valmisti ruoan?

  • Millainen oli ruokakauppojen tuotevalikoima? Oliko saatavilla jotakin sellaista, jota nykyään ei ole tai toisinpäin?

  • Mitä olivat eri-ikäisten ihmisten lapsuuden lempiruoat?

Täydentäkää kyselytutkimusta mielellään kirjallisuudesta löytyvillä tiedoilla. Onko tuttavienne tai sukulaistenne ruokailussa tapahtunut samanlaisia muutoksia kuin yleisesti?

Yllättivätkö tulokset? Mistä muutokset saattaisivat johtua?  

Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoin. Raportoikaa tuloksenne TuKoKen raportointiohjeen mukaan.