TuKoKen II sarjan voittajat perehtyivät aurinkoenergiaan ja tekoälyyn

Sarjassa II jaettiin kaksi ykköspalkintoa: 7.–9.-luokkalaisille ja 3.–6-luokkalaisille. Vanhempien sarjassa voiton veivät Antton Kiuru ja Marcus Anttila Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta. Nuorempien sarjan voittaja on Asiya Yousfi Puistopolun peruskoulusta Helsingistä.

Antton Kiuru ja Marcus Anttila posterinsa edessä Tukoken lopputapahtumassa.

Yhdeksäsluokkalaiset vertailivat piipohjaisia ja väriaineherkistettyjä aurinkokennoja

Antton Kiuru ja Marcus Anttila Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta voittivat 7.–9.-luokkalaisten sarjan. Palkinnon arvo on tuhat euroa. Tutkimuksessaan he vertailivat väriaineherkistettyjä ja piipohjaisia aurinkokennoja. Väriaineherkistetyt kennot he rakensivat itse. Niitä he vertasivat koulunsa katolla olevaan piipohjaiseen kennoon.

Yhdeksäsluokkalaiset Kiuru ja Anttila tekivät tutkimuksensa valinnaisella science-kurssilla. Työtä ohjasi Katariina Yliheikkilä.

– Tutkimuksen tekeminen oli meille mieleistä, Anttila kertoo.

Minkä ongelman kaksikko haluaisi nähdä ratkaistavan? Anttilan mielestä fuusiovoimaa pitäisi edistää. Hän haluaisi tutustua aiheeseen itsekin. Kiuru näkee, että energian ja sähkön varastointia pitäisi kehittää.

– Se olisi todella olennaista ajatellen kiihtyneen kasvihuoneilmiön hillitsemistä ja ilmastonmuutoksesta seuraavia haittavaikutuksia, hän sanoo.

Tutustu Antton Kiurun ja Marcus Anttilan tutkimukseen: Väriaineherkistettyjen aurinkokennojen ja piipohjaisten aurinkokennojen vertailututkimus

 

Asiya Yousfi TuKoKen lopputapahtumassa.

Kirjoitusharrastus innosti ideoimaan tekoälypohjaisen kirjoitustaidon personal trainerin

Asiya Yousfi voitti 3.–6.-luokkalaisten sarjan jo kolmatta kertaa, ja sai tuhannen euron palkinnon. Nyt hän oli liikkeellä hyvin erilaisella tutkimuksella. Siinä missä hän ensimmäisellä kerralla keskittyi rakkohauruun Itämeren avainlajina ja viime vuonna järven ekologiaan, oli hänen aiheenaan nyt tekoäly. Yousfi on ideoinut tekoälypohjaisen sovelluksen, joka antaa käyttäjälleen tukea kirjoittamiseen ja apua yksittäisiin ongelmiin. Tekipetrai-nimisen sovelluksen tarkoitus on innostaa kirjoitusharrastukseen. 

– Minua kiinnostavat kaikki tieteenalat. Haluan tutustua maailmaan. Olin kuullut paljon tekoälystä, mutta en tyytynyt vain kuulemaani. Päätin ottaa tekoälystä selvää, Yousfi kertoo.

Yousfi on 6. luokalla Puistopolun peruskoulussa Helsingissä, mutta teki tutkimuksensa kotona harrastuksenaan. Palkinnon arvo on tuhat euroa. Tulevaisuudessakin Yousfi haluaa vaikuttaa siihen, että nuorten luku- ja kirjoitustaito vahvistuu.

Tutustu Asiya Yousfin tutkimukseen: Tekoälypohjainen kirjoitustaidon personal trainer: Tekipetrai

Lue lisää: TuKoKen lopputapahtumassa palkittiin nuoria tieteen ja teknologian harrastajia

Tämän jutun kuvat: Aada Kärkkäinen, Otaniemen lukio mediatiimi

Edellinen
Edellinen

Isoisän muisto ja vihreät arvot siivittivät TuKoKen toisen asteen sarjan voittajia

Seuraava
Seuraava

Nuorimmat TuKoKe-voittajat tutkivat aikaa ja viestintää