Vertaistyöpajat TuKoKe-ohjaajille - työpajojen anti koottuna

Syksyllä 2023 järjestettiin viisi vertaistyöpajaa TuKoKe-töiden ohjaamisesta kiinnostuneille opettajille. Työpajoissa opettajilla oli mahdollisuus kuulla TuKoKe-työskentelystä kokeneilta ohjaajilta ja käydä keskustelua aiheesta. Ensimmäinen työpaja käsitteli innovatiivisuutta, ja alustajana oli Tekniikan museon johtaja Anssi Tuulenmäki. Lopuissa neljässä työpajassa paneuduttiin TuKoKe-töiden ohjaamiseen eri kouluasteilla, ja niissä alustajina oli joukko TuKoKe-töiden ohjaamisessa kokeneita opettajia. Alustuksissa ja niitä seuranneissa keskusteluissa tuli esiin runsaasti vinkkejä, joista monet TuKoKe-kilpailutyön ohjaajat tai sellaisiksi aikovat voivat hyötyä. Nyt on aika käydä työpajat lyhyesti läpi ja jakaa vinkeistä tärkeimmät.

Pääset tutustumaan työpajojen sisältöön tarkemmin verkkotyöpajan omalla sivulla, joka toimii Howspace-alustalla. Syötä sivulle sähköpostiosoitteesi, niin saat henkilökohtaisen kutsulinkin omaan sähköpostiisi. Sivulle liityttyäsi voit myös esittää kysymyksiä TuKoKe-kilpailun järjestäjille.

Työpaja 1: Innovointi

Ensimmäisessä vertaistyöpajassa Anssi Tuulenmäki kertoi lasten ja nuorten innovaatiotyöskentelyn piirteistä sekä siitä, miten innovaatiotyöskentelyä voi ohjata ja rohkaista. Keskeistä on, että ohjaaja pyrkii tuomaan innovoinnin osaksi nuorten maailmaa. Nuoret kaipaavat usein aikuista, joka rohkaisee heitä hyödyntämään ja kehittämään vahvuuksiaan. Tuulenmäki korostaa, että innovaatio on prosessi, ei pelkästään lopputulos. Innovaatioprosessi voidaan kuvata ABC-mallin avulla, jolloin vaiheessa A (ask) kysytään, kummastellaan ja löydetään ongelma, johon voi tarttua. Vaiheessa B (brainstorm) ideoidaan ja kokeillaan ratkaisuehdotuksia ongelmaan. Vaiheessa C (complete) tehdään valmis toteutus. Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailussa tärkeää on, että lapset ja nuoret ymmärtävät jokaisen prosessin vaiheen dokumentoinnin olevan tärkeää raportoinnin kannalta.

Vinkkejä ohjaajalle -kuvakooste löytyy alta. Kuva aukeaa suuremmaksi klikkaamalla.

Työpaja 2: Esi- ja alkuopetus

Syksyn toisessa vertaistyöpajassa keskusteltiin TuKoKe-kilpailutöiden ohjaamisesta esi- ja alkuopetuksessa. Tämän ikäluokan työt osallistuvat kilpailussa I sarjaan. Työpajan alusti opettaja ja tietokirjailija Kirsi Rehunen Taipasaaren kirkonkylän koulusta. Rehunen toteuttaa vuosittain oppilaidensa kanssa koko vuoden kestävän tutkimusprojektin, jossa ihmetellään, rakennellaan, kokeillaan, kehitellään ja ajatellaan yhdessä.

Rehusen ohjaamat projektit alkavat aina lasten pohtimien kysymysten keräämisellä. Opettajan tehtävänä on rohkaista lapsia kysymään ja olla kiinnostunut lapsen kysymyksistä. Myös lasten vanhemmat kannattaa ottaa mukaan kysymysten keräämiseen. Rehunen toi esiin, että perheille on tärkeää olla mukana projekteissa, ja he osallistuvat mielellään. Yhteistyötä voi viritellä myös esimerkiksi museoiden tai yliopistojen kanssa – asiantuntijoita kannattaa hyödyntää!

Rehusen mukaan tiedeprojektit tukevat lasten luonnollista innokkuutta ja iloa tutkia, toistaa kokeita ja oppia uutta. Projektin kautta on mahdollista syventyä lasten omiin mielenkiinnon kohteisiin. Tutkimukset kannattaa liittää lasten omiin kokemuksiin ja osaamiseen. Rehusen ohjaamat projektit etenevät lasten ideoiden ja päätelmien mukaisesti, jolloin suunnitelma rakentuu ja tarkentuu ajan kanssa.  Projektin jokainen vaihe kannattaa dokumentoida tarkasti valokuvien avulla. Rehusen mukaan hyvä tapa on laittaa lapset dokumentoimaan. Rehunen toteuttaa lasten kanssa projektin lopussa yhteenvedon tutkitusta aiheesta ja hyödyntää siinä valokuvia, piirroksia ja esimerkiksi videoiden tekemistä. Lopuksi tutkimuksista kannattaa kertoa myös muille oppilaille – niin nuoremmille kuin vanhemmille.

Vinkkejä ohjaajalle -kuvakooste löytyy alta. Kuva aukeaa suuremmaksi klikkaamalla.

Työpaja 3: Luokat 3.-6.

Kolmannen työpajan aiheena oli 3.–6.-luokkalaisten töiden ohjaaminen. TuKoKe-kilpailussa nämä ikäluokat osallistuvat II sarjaan. Työpajan alustivat luokanopettajat Elisa Mauno ja Hannu Polojärvi Syväsenvaaran koulusta Rovaniemeltä. Mauno ja Polojärvi ovat ohjanneet menestyksekkäästi TuKoKe-töitä teettämällä luokissaan opetussuunnitelman mukaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Alustajien mukaan opetussuunnitelman laaja-alaiset tavoitteet toteutuvat hyvin TuKoKe-projekteissa.

Mauno ja Polojärvi vinkkaavat, että projektia kannattaa aloittaa pohtimaan jo syyslukukauden alussa – näin oppilaille jää riittävästi aikaa pohdinnalle, tiedon etsinnälle ja aiheeseen syventymiselle. Kun projekti on edennyt riittävästi, kannattaa syksyn kuluessa laittaa oppilaat esittelemään töitään toisilleen ja antamaan vertaispalautetta. Vertaispalautteesta on sekä palautteen antajalle että vastaanottajalle hyötyä. Ohjaavan opettajan on tärkeää auttaa oppilaita aiheen rajaamisessa ja aikatauluttamisessa sekä aikataulusta kiinni pitämisessä. Muuten ohjaajan kannattaa antaa oppilaiden tehdä ja kokeilla mahdollisimman paljon itse. Esimerkiksi raportoinnissa oppilaille kannattaa antaa välineet jokaisen työvaiheen dokumentointiin, jotta raportissa tulee esiin oppilaiden ääni.

Vinkkejä ohjaajalle -kuvakooste löytyy alta. Kuva aukeaa suuremmaksi klikkaamalla.

Työpaja 4: Luokat 7.-9.

Neljännessä vertaistyöpajassa pohdittiin TuKoKe-töiden toteuttamista yläkoulussa. Työpajan alusti matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja Niklas Koppatz Käpylän peruskoulusta Helsingistä. Koppatz on ohjannut jo useita TuKoKe-kilpailussa hyvin menestyneitä töitä. Ensikosketuksen TuKoKe-töiden ohjaamiseen hän sai, kun kollega kehotti häntä lähettämään oppilaiden muussa yhteydessä tekemän työn kilpailuun. Ensimmäinen kilpailukokemus rohkaisi Koppatzin ohjaamaan muitakin töitä, sillä hän ymmärsi, että oppilaiden ei tarvitse olla huippuoppilaita osallistuakseen kilpailuun.

Työskentely etenee Koppatzin ohjauksessa niin, että ensin hän muodostaa ryhmän ehdottaa sille aihetta, joka yleensä muotoutuu ryhmän mukaan. Oppilaat voivat myös ehdottaa omaa aihettaan. Seuraavaksi ryhmä alkaa hankkimaan resursseja ja orientoitumaan työhön. Resurssien hankkimisessa kannattaa Koppatzin mukaan ehdottomasti ottaa yhteyttä esimerkiksi yrityksiin tai yliopistoihin, sillä ne tukevat yleensä mielellään nuorten tekemää tutkimustyötä. Kun tarvittavat resurssit on hankittu, oppilaat tekevät mittaukset tai kokeilut, minkä jälkeen he keskittyvät raportin kirjoittamiseen. Raportin kirjoittamiseen kannattaa ottaa avuksi koulun muita opettajia mahdollisuuksien mukaan. Lopuksi tärkeä työvaihe on työn esittely koulussa muille ryhmille.

Vinkkejä ohjaajalle -kuvakooste löytyy alta. Kuva aukeaa suuremmaksi klikkaamalla.

Työpaja 5: Toinen aste

Vertaistyöpajojen sarjan päätti toisen asteen opiskelijoiden TuKoKe-töiden ohjaamista käsittelevä työpaja. Työpajan alustajina toimivat Ville Tilvis Maunulan yhteiskoulusta ja Helsingin matematiikkaluokiosta sekä Esa Lappi Päivölän opistosta. Molemmat ovat kokeneita TuKoKe-töiden ohjaajia, joiden ohjaamat kilpailutyöt syntyvät yleensä tutkimuskurssin aikana. Lapin ja Tilviksen mukaan TuKoKe-kilpailuun osallistumisen myötä kurssityöskentelyllä on selkeä alku ja loppu, mikä helpottaa työskentelyä. Tilviksen mukaan kilpailu motivoi opiskelijoita työskentelemään ahkerammin - lisämotivaationa voi toimia myös kansainväliset tiedekilpailut, joihin opiskelija voi tulla valituksi TuKoKe-kilpailun menestyksen perusteella.

Alustajien vetämät tutkimuskurssit alkavat aiheen ja ohjaajan etsinnällä. Ohjaajaa tarvitaan yleensä avuksi, jotta opiskelijoiden omista ideoista saadaan muokattua toteutuskelpoisia. Kurssin alussa on hyvä perehtyä tieteellisiin käytäntöihin. Sen jälkeen aloitetaan suunnittelu ja tietolähteiden etsintä. Ohjaajan on hyvä olla mukana kaikissa työn vaiheissa ja esimerkiksi tarkistaa suunnitelmat ennen niiden toteuttamista. Kun tutkimusta on työstetty riittävän pitkälle, niistä pidetään seminaariesitykset muille opiskelijoille. Päivölän opistolla opiskelijat pitävät omista työstään myös hissipuheen. Koululla voi järjestää myös tiedetapahtuman, jossa jokainen työ esitellään. Työn viimeinen ja työläs vaihe on kirjoittaa työstä raportti, mikä on alustajien mukaan todella hyödyllistä opiskelijoille tulevaisuutta varten.

Vinkkejä ohjaajalle -kuvakooste löytyy alta. Kuva aukeaa suuremmaksi klikkaamalla.

Edellinen
Edellinen

UUTTA 2024 NEW

Seuraava
Seuraava

Yliopistoyhteistyö tukee koulun omaa toimintaa