Aiheita pelinrakentajille

1 Kehitä oma peli tai leikki

Suunnittele uusi peli tai leikki.

Millainen peli ilahduttaisi sinua ja ystävääsi? Millainen väline pihalla saisi kaikki lapset innostumaan? Millaisen lelun äärellä olisi kiva rauhoittua? Millaista peliä tai leikkiä ei ole vielä olemassa? 

Vinkkejä työskentelyyn

  • Muotoilu ei ole vain esineiden valmistusta, vaan ajattelua ja uusien ideoiden kehittämistä. Toimi kuin muotoilija! Muotoilijat pyrkivät saamaan mahdollisimman tarkan käsityksen suunniteltavan tuotteen käyttäjästä ja ympäristöstä, jossa tuotetta käytetään. Siksi he saattavat käyttää pitkänkin ajan tuotteen tai palvelun käyttäjään ja käyttöympäristöön tutustumiseen. Älä siis tartu heti ensimmäiseen ideaan, vaan tarkkaile, havainnoi ja mieti hetki näkemääsi. Idea uudenlaiseen peliin tai leikkiin voi löytyä omaa ympäristöä tarkasti havainnoimalla.  

  • Designmuseon kokoelmasta ja näyttelyistä löydät esimerkkejä eri aikakausien innovaatiosta ja oivalluksista. Tutustu Designmuseon kokoelmaan.  https://www.designmuseum.fi/fi/kokoelmat/

  • Kuvaile tarkasti työskentelyäsi. Aiheeseen syventyminen voi sisältää olemassa olevien pelien ja leikkien havainnointia, kyselyjä, ideoiden jakamista, testaamista, rakentamista ja muuta toimintaa. Ideoi lopuksi oma peli tai leikki tai pelaamiseen tai leikkimiseen sopiva uudenlainen tuote.

  • Muistathan kertoa, kenelle uudenlainen peli tai leikki sopii ja kuinka suunnitelmasi toimii. 

  • Muista tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoimalla. Apua raportin tekemiseen on TuKoKen raportointiohjeessa.

  • Muista tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoimalla. Apua raportin tekemiseen on TuKoKen raportointiohjeessa.

  • Kokoa työskentelystä portfolio eli näytekansio. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun sekä arvioidaan omaa työskentelyä. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia, kuvia ja piirroksia prototyypistä, käyttäjäkyselyitä, mainoksia ja valmiita töitä. Lasten oman äänen ja ajatusten on hyvä tulla esiin portfoliossa.

  • Hyödynnä muotoiluprosessia, joka auttaa ideoinnissa ja toteutuksessa. Vinkkejä saat Opinkirjon oppaista Matka tuotemuotoiluun – opas opettajalle (pdf avautuu uudelle välilehdelle)Matka palvelumuotoiluun – opas opettajalle (pdf avautuu uudelle välilehdelle) ja Muotoiloa! – opettajan opas muotoilukasvatukseen (pdf avautuu uudelle välilehdelle) sekä Muotoilupakki-sivustolta.  

    Muotoiluprosessin askeleet:  

  1. Ongelma: etsitään ongelmaa, joka halutaan ratkaista. 

  2. Uteliaisuus: Huomataan asioita. Otetaan selvää. Tutkitaan aistit avoimena. 

  3. Empatia: Suunnitellaan kaikille. Eläydytään uteliaasti. Tunteet ja tunnelmat mukaan. 

  4. Ideointi: Herätetään keksijän aivot. Tärkeintä on ideoiden määrä sekä hyvä, kannustava ja avoin ilmapiiri. 

  5. Luonnostelu: Luonnostellaan jalostaen ideoita ja yhdistellen niitä. Tärkeintä on ymmärrettävyys, ei työn jälki. Ideat saavat muodon. 

  6. Prototyyppi: Selvitetään, miten suunnitelma toimii käytännössä. Rakennetaan testirata uudelle toiminnalle. Keksitään, miten testata helposti ja nopeasti. 

  7. Testaus: Kutsutaan kaikki käyttäjät mukaan. Kokeillaan yhdessä, miten palvelu toimii. Ratkaisu on jo lähellä. 

  8. Jatkokehittely: Hyödynnetään havainnot ja palautteet. Vielä on monenlaisia mahdollisuuksia kehittää eteenpäin. Kohti parempaa! 

  9. Lanseeraus: On aika olla ylpeä aikaansaannoksista. Lanseeraus näyttelyn tai blogin avulla. Juhlan paikka – koko yleisö mukaan! 

  10. Osallistava arviointi

Tämä aihevinkki on sovellettu Yritys Hyvä -kilpailun tehtävästä Ilahduttavat pelit ja leikit. Samantyyppinen tehtävä on Yritys Hyvän kilpailukierroksella 2024 mukana esi- ja alkuopetuksen sarjassa nimellä Kekseliäs peli tai leikki. Jos haluat, voit osallistua työlläsi myös Yritys Hyvään. Tarkista Yritys Hyvän osallistumis- ja raportointiohjeet Yritys Hyvän sivustolta.

Aihevinkki on tehty yhteistyössä Designmuseon kanssa. 

2 Vihreä peli

Ideoikaa peli, jonka aiheena on luonto ja ympäristö. Suunnitelkaa yhdessä peli, jonka avulla voi oppia jotain luonnosta ja ympäristönsuojelusta. Peli voi kannustaa pitämään huolta luonnosta ja vastaamaan ympäristöongelmiin. Se voi myös opettaa uutta eläimistä ja kasveista, metsistä tai meristä, ihmisen vaikutuksista luontoon, jostain ympäristöongelmasta, kiertotaloudesta tai hyvistä ympäristöteoista. Voitte valita tarkemman aiheen itse. 

Pelinne voi olla mobiilipeli, lautapeli, pakohuone, pihapeli tai vaikka toiminnallinen koulu-/kaupunkisuunnistus, jossa siirrytään rastilta toiselle erilaisia tehtäviä suorittaen. 

Vinkkejä työskentelyyn

Muistakaa pohtia 

  • Kenelle peli on tarkoitettu? Olisivatko pelaajat esimerkiksi luokkatovereita, opettajia, vanhempia tai muita aikuisia tai lapsia? Peli voi olla myös ikärajaton ja sopia kaikille. 

  • Mitä tietoja haluatte pelinne opettavan? 

  • Mitä kaikkea pelin kehittämiseen ja tekemiseen tarvitaan?  

  • Miten testaatte peliä, keräätte palautetta testipelaajilta ja kehitätte peliä palautteen mukaan? 

Koostakaa pelistänne portfolio eli näytekansio. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun sekä arvioidaan omaa työskentelyä. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia, kuvia, piirroksia, videoita ja valmis työ.

Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoimalla. Apua raportin tekemiseen on TuKoKen raportointiohjeessa.

Esimerkkejä tähän aiheeseen liittyvistä TuKoKe-töistä

  • Lukiolaiset kehittivät pedagogisen pakopelin Metal detectors. Virtuaalisen pakopelin tekeminen lähti huolesta kriittisten metallien riittävyydestä.

Lisävinkkejä

Alla olevan listan linkit avautuvat uudelle välilehdelle.