Vertaistukea ja vinkkejä TuKoKe-työskentelyyn – etätyöpajat opettajille ja ohjaajille

Kiinnostaako TuKoKeen osallistuminen, mutta et oikein tiedä mistä aloittaa? Onko mielessäsi kysymyksiä oppilaiden projektityöskentelyn ohjaamisesta tai TuKoKeen osallistumisesta? Nyt on tarjolla vertaistukea ja vinkkejä!

Järjestämme syys- ja lokakuun aikana viisi opettajille ja ohjaajille suunnattua etätyöpajaa, joissa keskustellaan innovatiivisuudesta ja TuKoKe-töiden ohjaamisesta eri kouluasteilla. Innovatiivisuudesta alustaa Tekniikan museon johtaja Anssi Tuulenmäki ja TuKoKe-töiden ohjaamisesta joukko kokeneita opettajia. Alustajat kertovat omista kokemuksistaan ja vastaavat osallistujien kysymyksiin. TuKoKen järjestäjät ovat paikalla vastaamassa käytännön kysymyksiin TuKoKesta.

Tule mukaan kysymään, keskustelemaan tai jakamaan omia vinkkejäsi TuKoKe-työskentelystä!

 Työpajojen aiheet ja ajankohdat

Järjestämme syksyn 2023 aikana viisi etätyöpajaa. Ensimmäisen aiheena on innovointi ja neljässä seuraavassa keskitytään aina yhden ennakkoon ilmoitetun ikäryhmän työskentelyn ohjaamiseen liittyviin kysymyksiin.

Ilmoittautuminen

Etätyöpajat pidetään virtuaalisessa työtilassa (Howspace-alusta). Et tarvitse osallistumiseen erillistä kokouslinkkiä.

Ilmoittaudu mukaan

  1. Pääset yllä olevasta linkistä työtilan rekisteröitymissivulle. Syötä sähköpostiosoitteesi tekstilaatikkoon.

  2. Saat sähköpostiisi kutsulinkin, jota klikkaamalla pääset varsinaiseen työtilaan.

  3. Ilmoittaudu työtilassa haluamiisi työpajoihin.

  4. Ilmoittautumisen jälkeen saat työpajapäivän aamuna muistutusviestin. Tule virtuaaliseen työtilaan, kun työpaja alkaa, ja liity mukaan siellä live-kokoukseen Liity-nappia klikkaamalla (kuva alla).

 

Työpaja 1: Innovointi

Aika: maanantaina 11.9. klo 15.30–17

Paikka: TuKoKe-työpajojen virtuaalinen työtila (Howspace-alusta)

Ilmoittaudu mukaan (Ilmoittautumisohjeet yllä kohdassa Ilmoittautuminen)

Työpajassa alustaa Tekniikan museon johtaja Anssi Tuulenmäki.

Anssi Tuulenmäelle innovointi merkitsee vaihtoehtojen synnyttämisen kykyä ja sitä kautta vapauden tunnetta. ”Kun yksilö tai ryhmä osaa innovoida, sen ei tarvitse ottaa passiivisena vastaan sitä, mitä maailma tuo tullessaan, vaan voi proaktiivisesti muokata siitä sellaisen kuin haluaa. Paitsi, että innovointi vaikuttaa syvällisesti henkilökohtaisella tasolla – innovointi on osa persoonaani, maailmankuvaani ja elämänasennettani – niin koen, että innovointi on ennen kaikkea sosiaalinen, ryhmässä tehtävä ja syntyvä asia. Yksikin ihminen voi innovoimalla muuttaa maailmaa, mutta porukassa se on vielä todennäköisempää”, hän sanoo.

Työpaja 2: TuKoKen I sarja, esi- ja alkuopetus 

 Aika: keskiviikkona 20.9 klo 15.30–17

Paikka: TuKoKe-työpajojen virtuaalinen työtila (Howspace-alusta)

Ilmoittaudu mukaan (Ilmoittautumisohjeet yllä kohdassa Ilmoittautuminen)

Työpajassa alustaa Kirsi Rehunen Taipalsaaren Kirkonkylän koulusta.

Kirsi Rehunen opettaa esikouluryhmää Taipalsaaren kirkonkylän koulussa. Hän toteuttaa vuosittain oppilaidensa kanssa koko vuoden kestävän lasten kiinnostuksen kohteista lähtevän tutkimusprojektin, jossa ihmetellään, rakennellaan, kokeillaan, kehitellään ja ajatellaan yhdessä. Rehusen motto on, että kun kysymisen rohkeuden säilyttää, niin pystyy selviämään mistä vain!

Lue TuKoKen haastattelu ja tutustu Kirsi Rehusen tapaan työskennellä.

Työpaja 3: TuKoKen II sarja luokat 3.–6. 

Aika: torstaina 28.9. klo 15.30–17

Paikka: TuKoKe-työpajojen virtuaalinen työtila (Howspace-alusta)

Ilmoittaudu mukaan (Ilmoittautumisohjeet yllä kohdassa Ilmoittautuminen)

Työpajassa alustavat Elisa Mauno ja Hannu Polojärvi rovaniemeläisestä Syväsenvaaran koulusta.

Elisa Mauno ja Hannu Polojärvi osallistuivat viime ja toissa vuonna TuKoKeen toteuttamalla omissa luokissaan opetussuunnitelman mukaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Työskentely sujui ilmeisen menestyksekkäästi, sillä kevään 2022 lopputapahtumaan valittiin neljä heidän oppilaidensa työtä ja viime keväänä TuKoKen lopputapahtumaan Rovaniemeltä matkasi peräti 17 oppilaan ryhmä.

Voit tutustua viime kevään finalistitöihin TuKoKen virtuaalisessa näyttelyssä.

Työpaja 4: TuKoKen II sarja luokat 7.–9. 

Aika: torstaina 5.10. klo 16–17.30

Paikka: TuKoKe-työpajojen virtuaalinen työtila (Howspace-alusta)

Ilmoittaudu mukaan (Ilmoittautumisohjeet yllä kohdassa Ilmoittautuminen)

Työpajassa alustaa Niklas Koppatz Käpylän peruskoulusta Helsingistä.

Niklas Koppatz on osallistunut oppilaineen TuKoKeen kolme kertaa. ”Jos lasta kannustaa sopivasti, hän toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja heittäytyy tutkimaan, kokeilemaan ja kehittämään. Pääsääntöisesti se tuottaa mielihyvää, ja luo rohkeutta tehdä jotain vastaavaa uudelleenkin”, hän toteaa.

Tutustu Niklas Koppatzin tapaan työskennellä Tukoken haastattelussa.

Työpaja 5: TuKoKen III sarja, toinen aste 

Aika: tiistaina 10.10. klo 15.30–17

Paikka: TuKoKe-työpajojen virtuaalinen työtila (Howspace-alusta)

Ilmoittaudu mukaan (Ilmoittautumisohjeet yllä kohdassa Ilmoittautuminen)

Työpajassa alustavat Esa Lappi Päivölän opistosta ja Ville Tilvis Maunulan yhteiskoulusta ja Helsingin matematiikkalukiosta.

Ville Tilviksellä on yli 15 vuoden kokemus tiedekilpailutöiden ohjaamisesta. Hän kertoo arvostavansa tilanteita, joissa vastaan tulee jotakin uutta ja mielenkiintoista. Ja TuKoKe-töiden ohjaamisessa sitä onnekkaasti sattuu, kun esimerkiksi pitäisi löytää työn koeasetelmaan juuri oikea tilastollinen testi.

Myös Esa Lappi on erittäin kokenut TuKoKe-töiden ja tutkimuskurssin ohjaaja. Hänen entiset opiskelijansa ovat kertoneet, että tutkimusprojektin tekeminen ja TuKoKe-raportin kirjoittaminen on erinomaista harjoitusta yliopisto-opintoihin. Päivölän tutkimuskurssi antaa heidän mielestään hyvät valmiudet jatko-opinnoissa selviämiseen. Aiempi kokemus oman tutkimuspaperin kirjoittamisesta vauhdittaa luonnollisesti kandityön työstämistä, mutta helpottaa myös erilaisten opiskeluesseiden sekä harjoitus- ja seminaaritöiden tekemistä.  Esa Lappi kiteyttää, että TuKoKeen käytetty aika on tullut takaisin korkojen kanssa.

Tutustu Ville Tilviksen tapaan työskennellä TuKoKen haastattelussa.

Ville Tilviksen ja Esa Lapin ajatuksia opiskelijoiden tutkimusprojektien ohjaamisesta voit lukea ennakkoon viime syksyn opetyöpajan koosteesta.

 

Edellinen
Edellinen

Tarjolla TET-paikkoja tekniikan parissa

Seuraava
Seuraava

TuKoKe-töiden arviointi on valmistunut