Nuorimmat TuKoKe-voittajat tutkivat aikaa ja viestintää

Taipalsaaren Kirkonkylän koulun esiopetusryhmä ohjaajineen TuKoKen palkintojenjaossa.

TuKoKen nuorimpien osallistujien I sarjan eli esi- ja alkuopetuksen sarjan voitti kaksi työtä eli molemmat finalistit.

Aikatutkimuksia esikouluryhmässä

Taipalsaaren Kirkonkylän esiopetusryhmän 26 lasta oli tutkinut aikaa. Työn aihe tuli lapsilta itseltään. Työtä ohjasivat Sanna Kolhonen, Tiia Kyllönen, Sonja Korhonen, Tiina Koivuranta ja Kirsi Rehunen. Ryhmä toteutti työn yhteistyössä LUT-yliopiston kanssa.

Käytännön syistä lapsiryhmä osallistui TuKoKen tuomariston haastatteluun etänä. Tuomariston kommentoi työtä haastattelun jälkeen:

Mielenkiintoinen aihe, jonka lapset ovat iste keksineet ja valinneet enemmistön päätöksellä. Aikaa on tutkittu koko lukuvuoden ajan erilaisilla menetelmillä monialaisesti. On tehty kokeellisia luonnontieteellisiä tutkimuksia, mietitty kasvamista (niin kasvien kuin ihmistenkin) ja maatumista, mitattu nopeutta, tutustuttu menneeseen aikaan, yhdistetty kuvaamataitoon sekä tehty yhteistyötä eri toimijoiden kanssa (LUMA, museo, ystävyyskoulu Afrikassa)!

Työskentelyssä on pysähdytty lasten havaintoihin sekä kannustettu ja innostettu lapsen luontaista uteliaisuutta. Ryhmän erilaisia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita on hyödynnetty upeasti - ryhmästä löytyy erilaisia vahvuuksia ja osaamisia, joilla tutkimusta on kuljetettu eteenpäin. Koko ryhmän paneutuminen aiheeseen näkyi ja oli ilo saada hienon raportin lisäksi kuulla etäyhteyden välityksellä lapsia ja heidän kertomustaan kokemuksesta. Koko projektissa oli kuljetettu mukana tutkimusmenetelmiä, kuten mittaamista, havainnointia, jota toimintatapoina tulivat tutuksi pikkututkijoille. Heille on avautunut työskentelyn kautta hieno tapa tarkastella ja hahmottaa maailmaa sekä mahdollisuus ottaa itse aktiivinen rooli sen toimijoina ja tutkijoina.

Ekaluokkalaiset testasivat erilaisia menetelmiä viestin välittämiseksi naapuriin

Taipalsaarelaisten kanssa voiton jakoivat Laajalahden koulussa Espoossa ensimmäistä vuotta opiskelevat Sampo Olenius ja Eero Hätönen. Kaverukset tutkivat, mikä on paras tapa saada viesti perille naapuriin. Työtä ohjasi Soile Hanttu.

Tuomariston kommentteja työstä haastattelun jälkeen:

Eri viestintätapojen testaaminen oli selvästikin hauskaa ja aiheeseen oli hyvin perehdytty tehden taustatutkimuksia erilaisista tavoista viestiä. Ongelmanratkaisun valikko on ilahduttavan monipuolinen kokonaisuus erilaisia viestimisen tapoja. Jatkotutkimustapojakin oli jo mietitty!

 Tutustu esi- ja alkuopetuksen kilpailusarjan finalistien tutkimuksiin

Lue lisää:

TuKoKen lopputapahtumassa palkittiin nuoria tieteen ja teknologian harrastajia

Kirsi Rehunen ihmettelee maailmaa kuusivuotiaiden kanssa – ”Yhteisistä tutkimuksista tulee yhteisiä muistoja”

Tämän jutun kuvat: Aada Kärkkäinen, Otaniemen lukio mediatiimi

Edellinen
Edellinen

TuKoKen II sarjan voittajat perehtyivät aurinkoenergiaan ja tekoälyyn

Seuraava
Seuraava

TuKoke-nuoret pääsevät päiväksi professorin paikalle