TuKoKe finalistit 2023 on valittu!
Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailun lopputapahtumaan kutsutaan tänä keväänä yhteensä 110 lasta ja nuorta taiteilijoista tekoälyn tuntijoihin. Valtakunnalliseen kilpailuun saapui ympäri maan 156 työtä. Niistä lopputapahtumaan valittiin 36, kaksi työtä esi- ja alkuopetuksen, 16 työtä 3.–9.-luokkalaisten ja 18 työtä toisen asteen sarjasta. Osa töistä on tehty yksin ja osa ryhmässä, ja finalisteja on eri puolilta Suomea Rovaniemeltä pääkaupunkiseudulle.
Aihealueiden ja töiden kirjo on laaja: joukossa on sekä teoreettista että kokeellista tutkimusta ja tuotekehitystyötä historian, tekniikan, tietojenkäsittelytieteen, talous- ja yhteiskuntatieteen, bio- ja lääketieteen, kemian, fysiikan, matematiikan, kirjallisuuden ja taiteiden tutkimuksen aloilta.
Kilpailutöissä näkyvät ajankohtaiset teemat sähkön säästämisestä sukupuoli-identiteettiin
Kilpailutöissä heijastuvat joka vuosi myös ajankohtaiset teemat. Lapset ja nuoret ovat pohtineet muun muassa sähkön kulutusta ja säästöä ja inflaation vaikutusta ihmisten ostokäyttäytymiseen sekä kehitelleet erilaisia tapoja tuottaa sähköä. Myös digitaalinen suvereniteetti, jonka ytimessä on kysymys digitaalisten resurssien ja tietojen hallinnasta, pikamuoti, koululaisten hyvinvointi sekä inklusiivisuus ja sukupuoli-identiteetti ovat askarruttaneet tekijöitä.
Luvassa on kiehtovia kohtaamisia innostuneiden nuorten tutkijoiden ja kiinnostavien aiheiden parissa. Miltä mahtaa näyttää laite, joka muuntaa desimaaliluvun binääriluvuksi? Miten kaupunkihunaja eroaa maaseutuhunajasta? Onnistuuko dna:n muokkaus ilman huippuunsa viritettyä laboratorioympäristöä? Saako CD-levyistä ja pullonkorkeista rakennettua toimivan tuuligeneraattorin? Miten vauhtipyörään varastoidaan energiaa? Entä kuinka pitkä on sekunti ja monellako tapaa viestin voi välittää naapuriin? Se ja paljon muuta selviää TuKoKen lopputapahtumassa!
Lopputapahtumaan valitut TuKoKe-työt sarjoittain
Alla olevassa listassa on töiden nimet sekä tekijöiden koulu ja paikkakunta. Töiden arviointi ja valinta lopputapahtumaan tehtiin anonyymisti. Lopputapahtumaan valitut ovat saaneet sähköpostitse kutsun TuKoKen lopputapahtumaan.
Sarja I esi- ja alkuopetus
Minkä pituinen on sekunti? Ja muita aikatutkimuksia
Taipalsaaren Kirkonkylän esiopetusryhmä, Taipalsaari
Viesti naapurille
Laajalahden koulu, Espoo
Sarja II luokat 3.–6.
Tekoälypohjainen kirjoitustaidon personal trainer: Tekipetrai
Puistopolun peruskoulu, Helsinki
5.-6. -luokkalaisten ruokailu
Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi
Tuulivoimalan rakennusprosessi
Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi
Noitarumpu
Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi
Avaruuden asuttaminen -Ongelmat ja tulevaisuus
Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi
Kouluahdistus ja stressi oppilaille
Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi
Miten koulumme 5.-6.luokkalaiset suhtautuvat pikamuotiin?
Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi
Puhelimien kylmäkesto
Syväsenvaaran koulu, Rovaniemi
Sarja II luokat 7.–9.
Miten mehiläisten kaupunkitarhaus eroaa perinteisestä maaseututarhauksesta?
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki
Vireystilan vaikutus ongelmaratkaisukykyyn
Kartanonkosken koulu, Vantaa
Geenimanipulaatiotutkimus
Käpylän peruskoulu, Helsinki
Sähköntuotanto tuulen avulla
Maunulan Yhteiskoulu ja Helsingin Matematiikkalukio, Helsinki
Status, Respect, and Reality in the Amarna Letters of the Great Kings
Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki
Desimaalilukujen muuntaminen binääriluvuiksi
Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Helsinki
Hinnat pilvissä ja matti kukkarossa
Keminmaan keskuskoulu, Keminmaa
Väriaineherkistettyjen aurinkokennojen ja piipohjaisten aurinkokennojen vertailututkimus
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki/Espoo
Sarja III toinen aste
Sugar's effect on vitamin C content
Ressun lukio, Helsinki
Inclusivity and sexual identity – Extended Essay
Tampereen lyseon lukio, Vesilahti
Akkujen ikääntyminen
Tampereen klassillinen lukio, Tampere
Digital Sovereignty; the European Dilemma
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki
Optimising the preparatory step of cellulose nanocrystal production
Ressun lukio IB World School, Helsinki
Simulaatio tutkimuksessa: esimerkkinä eliöiden ekologia ja evoluutio muuttuvissa ympäristöissä
Tampereen klassillinen lukio, Tampere
Miten stressi vaihtelee koepaineen alla
Ressu IB World School, Helsinki
Aurinkomyrskyn jäljillä
Keminmaan Lukio, Keminmaa
Metal Detectors
Otaniemen lukio, Espoo
The Effects of Char Created during Wildfires on the Rate of Germination of the Taraxacum officinale Seeds
Tampereen lyseon lukio, Tampere
Deriving a formula for the surface area of a water convex meniscus in terms of the surface area of the circle outlined by the container’s rim above which the meniscus is formed
Ressun Lukio, IB, Helsinki
Lämminvesivaraajan yösähkön käytön optimoinnin kannattavuus
Valkeakosken tietotien lukio / Päivölän matematiikkalinja, Valkeakoski
The Block Stacking Problem: Obtaining the greatest shift
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki
Haastatteluja hyvän taidekokemuksen piirteistä
Helsingin matematiikkalukio, Helsinki
Sähköenergian varastointi vauhtipyörään
Helsingin matematiikkalukio, Helsinki
Asymmetrinen Diffie-Hellman- avaintenvaihdon takaovi
Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Helsinki
Immunomodulatory Effects of Multi-Walled Carbon Nanotubes in Homo sapiens THP-1 Macrophages
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Espoo
The application of deep learning in sports: predicting NBA game outcomes
Tampereen Lyseon Lukio - IB high school, Tampere