Miten autan oppilaita valitsemaan projektityölleen hyvän aiheen?
Hyvä projektityön aihe tai tutkimuskysymys liittyy jollain lailla oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. Silloin he pystyvät tekemään siitä omakohtaisia havaintoja ja kirjoittamaan luontevasti. Lisäksi aiheen tulisi mielellään herättää tekijöiden mielenkiinto ja tuntua merkitykselliseltä. Kun oppilaat itse kokevat aiheen tärkeäksi ja kiinnostavaksi, se vie mennessään ja työskentely sen parissa on itsessään motivoivaa.
Aihe voi löytyä harrastuksesta tai huolenaiheesta
Aihe saattaa löytyä esimerkiksi oppilaiden harrastusten parista tai asioista, jotka heitä huolestuttavat tai askarruttavat. Kysy heiltä, mikä heitä innostaa tai mistä he ovat huolissaan. Auta heitä ymmärtämään, miten he voivat omalla työllään vaikuttaa tai löytää ratkaisuja havaitsemiinsa tarpeisiin tai ongelmiin. Esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyvät aiheet, terveyskysymykset tai teknologian soveltaminen saattavat inspiroida oppilaita. Yksi mahdollinen tapa tehdä TuKoKe-projekti on kehittää interventio tai ratkaisuehdotus ja testata sitä käytännössä.
Opettaja voi ideointivaiheessa auttaa nuoria tutkijoita vielä kirkastamaan, konkretisoimaan ja rajaamaan aihettaan. Auta heitä tarkastelemaan ensimmäistä mieleen tullutta ideaa eri kulmista ja pohtimaan esimerkiksi, mitä he tietävät siitä ennestään ja mitä haluaisivat ottaa selville. Kannattaa myös yhdessä pohtia, onko aihe sellainen, että siitä saa lähiympäristöstä kerättyä taustatietoa ja tutkimusaineistoa.
Jos oppilaat ovat valinneet kovin laajan, tietosanakirjamaisen aiheen, auta heitä löytämään siitä kysymyksiä, jotka ovat lähestyttäviä ja riittävän suppeita. Alustava tiedonhaku aiheesta saattaa myös viedä ajatuksia oikeaan suuntaan ja tuottaa vinkkejä vähemmän laajoista, esimerkiksi omaan paikkakuntaan tai lähiympäristöön, tarkempaan ajanjaksoon tai erityiskysymykseen tai kohderyhmään liittyvistä kysymyksistä. Esimerkiksi "Miten muovijätettä voitaisiin vähentää koulussamme?" tai "Kuinka aurinkoenergiaa voitaisiin hyödyntää tehokkaammin kotitalouksissa?" ovat esimerkkejä selkeästi rajatuista aiheista.
Ohjaaja auttaa navigoimaan ja pitää aikataulussa
Ei kannata huolestua, jos oppilaiden valitsema aihe on sinulle ennestään tuntematon. Ohjaajan ei välttämättä itse tarvitse tuntea aiheen sisältöjä. Asioita voi ihmetellä ja pohtia yhdessä! Ohjaaja pystyy aiheesta riippumatta ohjaamaan tekijöitä oikeaan suuntaan sekä auttamaan heitä löytämään vastauksia kysymyksiinsä ja ratkaisuja ongelmiin ja hallitsemaan ja jäsentämään tietoa.
Kun oppilaat ovat löytäneet projektityönsä aiheen, ohjaajan tehtävä on tukea heitä tutkimusprosessin eri vaiheissa, kuten tiedonhankinnassa, kokeiluissa ja raportoinnissa. Ohjaaja myös antaa työskentelylle jämäkät raamit: aikataulun ja käytössä olevat resurssit. Tarjoa oppilaille myös palautetta ja kannusta heitä joka vaiheessa kehittämään ideoitaan ja jatkamaan hyvin alkanutta tutkimustyötään.
TuKoKe tarjoaa opettajalle ja oppilaille työskentelyn lähtökohdaksi myös valmiita aihevinkkejä, joita voi toteuttaa sellaisenaan tai vapaasti soveltaen. Lisäksi syyskuun loppuun asti inspiraatiota voi hakea TuKoKen virtuaalisesta näyttelystä, jossa voi tutustua viime kevään finalisteihin.
Innoitusta ja menestystä TuKoKe-työskentelyyn!
Lisää vinkkejä
Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssin luku Tutkimuskysymyksen valinta.