Aiheita kestävästä kehityksestä
1 Toisen romusta toisen aarteeksi
Kiertotalous tarkoittaa sitä, että tavaroita ei jatkuvasti tehdä uusia lisää, vaan keksitään tapoja käyttää jo tehtyjä esineitä uudelleen. Aina ei myöskään tarvitse ostaa tavaraa itselle, vaan voi lainata tai käyttää tavaroita yhdessä. Tavaroista pidetään huolta ja niitä korjataan. Kiertotalouden avulla luonto ja ilmasto voivat paremmin.
Voisiko esimerkiksi ryhmässänne tai luokassanne olla lelujen tai harrastusvälineiden vaihto- tai lainaustoimintaa? Voisiko vaikka reikäisistä villasukista tai liian pieniksi jääneistä vaatteista tehdä jotain uutta tai olisiko mahdollista löytää uusi käyttötarkoitus käytöstä poistetulle elektroniikalle, esimerkiksi tietokoneille ja puhelimille? Miten päiväkodissa, koulussa tai kotona kertyviä papereita, pahveja, metalleja, muoveja tai tekstiilejä voisi käyttää uudelleen?
Keksi uudenlainen käyttötarkoitus vanhalle tavaralle tai kehitä kierrätystavarasta kokonaan uusi tuote. Voit myös selvittää, pohtia ja kokeilla, miten tavaraa voisi lainata, vaihtaa, kierrättää tai käyttää yhdessä ja ideoida siihen liittyvän palvelun.
Näillä pääset alkuun
Pohdi
onko kotona, päiväkodissa tai koulussa käytöstä poistettua tavaraa
voisiko jotain tavaraa lainata muille ja miten lainaustoiminta kannattaa järjestää
miksi vanhalle esineelle kannattaa antaa uusi elämä tai lainata sitä muille
millaiselle esineelle keksit uuden käyttötarkoituksen ja miten vanha esine muuttuu uuden elämän myötä
mihin uutta tuotetta käytetään ja kenelle se on tarkoitettu?
Muista tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessasi myös videoimalla. Apua raportin tekemiseen on TuKoKen raportointiohjeessa.
Lisävinkkejä
Alla olevan listan linkit avautuvat uudelle välilehdelle.
Ympäristöministeriön video kiertotaloudesta
Sitran ja sen kumppaneiden kokoamia kiertotalouden oppimateriaaleja
Opetushallituksen kokoamia materiaaleja kiertotalouteen
Opinkirjon Ilmastokirjo-sivuston opettajan työkalupakki
Tämä aihevinkki on sovellettu Yritys Hyvä -kilpailun tehtävistä Vanhasta uutta ja Uuteen käyttöön. Vuoden 2024 kilpailukierroksella Yritys Hyvässä on tarjolla vastaava tehtävä esi- ja alkuopetuksen sarjassa nimellä Toisen roska on toisen aarre, Jos haluat, voit osallistua työlläsi myös Yritys Hyvään. Tarkista Yritys Hyvän osallistumis- ja raportointiohjeet Yritys Hyvän sivustolta.
2 Muutosvoimaa: selvitä, kehitä ja vaikuta
Pohtikaa, mikä omassa lähiympäristössänne, esimerkiksi asuinalueella, koulussa tai kotona, voisi kestävän kehityksen näkökulmasta olla toisin tai paremmin. Oletteko havainneet epäkohtia tai kehittämiskohteita?
Mihin asioihin oppilaat haluavat saada aikaan muutosta? Onko koulun lähialueella asioita, paikkoja tai toimintoja, joihin on saatava aikaan muutos?
Vaikuttaminen voi lähteä liikkeelle pienestä teosta. Vaikuttamalla voi esimerkiksi ajaa muutosta omassa lähiympäristössä, vastustaa epämieluisaksi koettua muutosta tai vain pyrkiä asioihin tutustumalla ymmärtämään yhteiskunnan toimintaa. Pohtikaa yhdessä, mihin haluaisitte vaikuttaa omassa koulussanne tai kouluissa yleisesti ja ryhtykää toimeen.
Ohjeita ja vinkkejä työskentelyyn
Tehkää valitsemastanne aiheesta selvitys ja pohtikaa keinoja asian tilan parantamiseksi. Voitte myös esimerkiksi toteuttaa vaikuttamiskampanjan ja havainnoida sen vaikutusta asiaan, johon toivotte muutosta.
Kootkaa vaikuttamisestanne ja siihen liittyvästä selvitystyöstä portfolio eli näytekansio, joka toimii kilpailutyönä. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia ja valmiita töitä sekä loppuarviointi. Lasten oman äänen ja ajatusten on hyvä tulla esiin portfoliossa.
Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoimalla. Apua raportin tekemiseen on TuKoKen raportointiohjeessa.
Esimerkkejä kehittämis- ja vaikuttamisprojekteista
TuKoKe-toiminnassa toteutettuja kehittämis- ja vaikuttamisprojekteja
Koululaiset selvittivät ruokahävikin määrää kouluruokalassa, haastattelivat koulukeittiön ja koulun ruokatoimittajan edustajia ja pohtivat keinoja hävikin vähentämiseen.
Viidesluokkalaiset selvittivät luokkatoveriensa kierrättämistaitoja, tekivät valistuskampanjan aiheesta ja seurasivat sen vaikutusta.
Lisävinkkejä
Alla olevan listan linkit avautuvat uudelle välilehdelle.
Opettaja voi tutustua Opinkirjon Yks, kaks toimimaan! -materiaalin teemaan Vaikuttaminen, jossa on ajatuksia ja ideoita vaikuttamisesta ja sen toteuttamisesta osana opetusta. Yks, kaks toimimaan! -materiaali on tarkoitettu yhteiskunnallisten teemojen opettamiseen 4.–6.-luokkalaisille.
Lisää vinkkejä on Ilmastokirjo-sivuston Open työkalupakin osiossa Toimitaan ja vaikutetaan yhdessä
Tutustua voi myös Maailmanpaja – Kerhonohjaajan opas lapsen oikeuksista -oppaaseen ja Oma oppilaskunta -sivustoon.
Vaikuttamisesta voi tehdä myös oppilaskunnan projektin. Lähtekää oppilaskuntana edistämään nuorille tärkeää asiaa toteuttamalla vaikuttamisprojekti.
Selvittäkää kaikkien oppilaiden mielipide siitä, mikä asia kaipaa muutosta. Laatikaa kysely, avatkaa Mikä mättää -boxi tai kootkaa ilmoitustaululle viestejä muutosta vaativista kohteista.
Oppilaskunnan hallitus paneutuu ideoihin, lajittelee ja luokittelee ideat.
Toteutuskelpoisista ideoista järjestetään äänestys, johon kaikki oppilaat osallistuvat.
Pyytäkää mukaan idean toteuttamisesta kiinnostuneet oppilaat. Näin oppilaskunnan hallitus saa apua ja toteuttamisesta tulee varmemmin koko koulun asia.
Hakekaa idean toteuttamisessa tarvittavat tiedot. Pohtikaa, esimerkiksi kuka päättää asiasta, keneen kannattaa olla yhteyksissä, tarvitaanko tiedotuskampanja, millaisia yhteydenottoja vaaditaan.
Toteuttakaa suunnitelma.
Dokumentoikaa toimintanne ja arvioikaa, miten onnistuitte.
Tehkää projektista portfolio, jonka lähetätte mukaan kisaan.
Yritys Hyvä -kilpailussa on 3–6-luokkalaisten sarjassa samantyyppinen tehtävä nimellä Painavaa asiaa. Jos haluat, voit osallistua työlläsi myös Yritys Hyvään. Tarkista Yritys Hyvän osallistumis- ja raportointiohjeet Yritys Hyvän sivustolta.
3 Silkkaa säästöä
Tutustukaa oman kotinne tai koulunne sähkönkulutukseen vuoden aikana. Selvittäkää sitten, mihin kaikkeen sähköä kuluu ja milloin ja pohtikaa, miten sähköä juuri teidän kotonanne tai koulussanne voisi säästää.
Mikä kuluttaa eniten sähköä ja miksi? Missä voitaisiin saavuttaa suurimmat säästöt? Tietoa saatte esimerkiksi sähkölaskuista, tutustumalla käytössä oleviin laitteisiin ja kyselemällä ihmisiltä sähkönkulutukseen liittyvistä tottumuksista. Voitte myös haastatella asiantuntijaa ja käyttää apuna tilastotietoja.
Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoin. Raportoikaa tuloksenne TuKoKen raportointiohjeen mukaan.
Esimerkkejä sähkön säästämiseen liittyvistä TuKoKe-projekteista
Yläkoululaiset tutkivat, paljonko lattian kuivaaminen suihkun jälkeen säästää lämmitysenergiaa.
Lukiolaiset selvittivät lämminvesivaraajan optimointia yösähköllä lämpiävässä vesikiertoisessa lämmityksessä ja tutkivat pörssisähkön tuntihintojen säästöpotentiaalia
4 Vihreä peli
Ideoikaa peli, jonka aiheena on luonto ja ympäristö. Suunnitelkaa yhdessä peli, jonka avulla voi oppia jotain luonnosta ja ympäristönsuojelusta. Peli voi kannustaa pitämään huolta luonnosta ja vastaamaan ympäristöongelmiin. Se voi myös opettaa uutta eläimistä ja kasveista, metsistä tai meristä, ihmisen vaikutuksista luontoon, jostain ympäristöongelmasta, kiertotaloudesta tai hyvistä ympäristöteoista. Voitte valita tarkemman aiheen itse.
Pelinne voi olla mobiilipeli, lautapeli, pakohuone, pihapeli tai vaikka toiminnallinen koulu-/kaupunkisuunnistus, jossa siirrytään rastilta toiselle erilaisia tehtäviä suorittaen.
Ohjeita ja vinkkejä työskentelyyn
Muistakaa pohtia
Kenelle peli on tarkoitettu? Olisivatko pelaajat esimerkiksi luokkatovereita, opettajia, vanhempia tai muita aikuisia tai lapsia? Peli voi olla myös ikärajaton ja sopia kaikille.
Mitä tietoja haluatte pelinne opettavan?
Mitä kaikkea pelin kehittämiseen ja tekemiseen tarvitaan?
Miten testaatte peliä, keräätte palautetta testipelaajilta ja kehitätte peliä palautteen mukaan?
Koostakaa pelistänne portfolio eli näytekansio. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun sekä arvioidaan omaa työskentelyä. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia, kuvia, piirroksia, videoita ja valmis työ.
Muistakaa tallentaa työskentelyä alusta alkaen kuvin, tekstein ja halutessanne myös videoin. Raportoikaa tuloksenne TuKoKen raportointiohjeen mukaan.
Esimerkkejä tähän aiheeseen liittyvistä TuKoKe-töistä
Lukiolaiset kehittivät pedagogisen pakopelin Metal detectors. Virtuaalisen pakopelin tekeminen lähti huolesta kriittisten metallien riittävyydestä.
Tämä aihevinkki on sovellettu Yritys Hyvä -kilpailun tehtävästä Green game. Jos haluat, voit osallistua työlläsi myös Yritys Hyvään. Tarkista Yritys Hyvän osallistumis- ja raportointiohjeet Yritys Hyvän sivustolta.
Lisävinkkejä
Alla olevan listan linkit avautuvat uudelle välilehdelle.
Respawn.fi-verkkolehden jutussa vinkataan viisi helppoa askelta oman pelisovelluksen tekemiseen.
Koululaisen ohjeet lautapelin suunnitteluun.
Elämysteeri Oy:n blogikirjoitus pakopelin suunnittelusta. Opettaja voi tutustua myös Joensuun Mediakeskuksen tuottamaan oppaaseen Make Your Escape! – opas pedagogisen pakopelin suunnitteluun (PDF).
Partiolaisten ideoita ja huomioita kaupunkisuunnistukseen.
Inspiraatioksi voitte tutustua Yritys Hyvän vuoden 2021 voittajajulkaisussa Roskakriisi-peliin tai vuoden 2022 voittajajulkaisussa Siirin ja Aadan luonnonpeliin.
Tämä aihevinkki on sovellettu Yritys Hyvä -kilpailun kevään 2023 tehtävästä Green game. Jos haluat, voit osallistua työlläsi myös Yritys Hyvään. Tarkista Yritys Hyvän osallistumis- ja raportointiohjeet Yritys Hyvän sivustolta.
Lisävinkki
Apuna voitte käyttää esimerkiksi Opinkirjon materiaalia Jännittävä sähkö ja kipinöivät laitteet (PDF). Siinä on 3.–6. luokille valmis opetuskokonaisuus sähköstä sekä sähköön liittyviä demonstraatioita, vinkkejä ja ohjeita erilaisten kojeiden rakentamiseen ja sähkön säästämiseen.